
Skatteverkets granskningar av dispositionsrätten till båtar fortsätter att ställa till det för företagare i skärgården.
Kjell Bjurman på Möja är en av de som blivit förmånsbeskattad för en av sina båtar, trots att den inte ens är registrerad på företaget.
Tidigare i år berättade Skärgården om en ökning i Skatteverkets granskningar av ö-före-tagare som använder båt i tjänsten, något som verkar hålla i sig. På samma sätt som tillgången till en företagsbil är föremål för förmånsbeskattning om man har möjlighet att disponera den privat, gäller lagen för båtar. Det blir problematiskt för fåmansbolag där båten spelar en central roll i verksamheten och i stort sett alltid är tillgänglig. Dispositionsrätt innebär att det endast är tillgången som beskattas, oavsett om den faktiskt används privat eller ej.
En av de som blivit granskade är Kjell Bjurman, som tillsammans med hustrun Kerstin och två söner driver Bjur-mans Lastmaskiner AB med verksamhet både på Möja och inne i Stockholm. Företaget använder en liten båt som Bjurmans äger privat, samt en större lastbåt som främst används till att frakta maskiner. Men i revisionen var det den privata båten som förmånsbeskattades.
– Vi använder den nästan bara i företaget så därför bekostar företaget oljebyten, service och försäkring, men i övrigt står vi själva för den. Det är ett upplägg vi haft hitintills utan anmärkning, säger Kjell Bjurman.
Nu överväger de att avveckla verksamheten på Möja eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart. De kommer dock att driva ärendet vidare.
– Det känns inte rättvist.
Kjell Bjurman är inte ensam, och frågan står nu högt på agendan när Skärgårdarnas Riksförbund, SRF, möter politikerna på representantsrådsmötet i slutet av oktober. Sune Fogelström, ordförande i SRF som själv blivit förmånsbeskattad för sin taxibåt, trots att den legat infrusen, vittnar om en utbredd oro bland ö-företagarna.
– Många ringer mig nu och berättar att de till och med behöver sälja sina båtar för att det inte går ihop ekonomiskt, att de inte kan ta risken.
Han menar även att det är slumpartat vilka typer av lösningar och motiveringar som godkänns av Skatteverket.
– Det finns säkerligen båt-ar som inte ska ligga i bolagen, så är det ju. Men därför har vi föreslagit för Skatteverket att titta på huruvida båten genererar intäkter eller inte. Dock menar de att det inte är deras sak, utan att det enbart handlar om möjligheten till privat disponering. Vi kommer ingenstans där.
SRF menar att det behövs tydligare rättslig vägledning inom nuvarande lagstiftning, alternativt en lagändring.
– Det räcker inte att ösa in pengar i marknadsföring av skärgårdsturism. Det är helt meningslöst om man samtidigt har skatteregler som gör att det inte kommer finnas några utövare kvar.
Per Åsling (C), ordförande i Skatteutskottet, instämmer i att det finns fog för klargör-ande.
– Det är väldigt illa att Skatteverket gör egna tolkning-ar på det här sättet. Deras roll är att inkassera den skatt som riksdagen har beslutat. Inte hitta på egna sätt att driva in peng-ar. Skärgårdsföretagarna måste ha tydliga spelregler och i dagsläget är det uppenbart att Skatteverket inte till fullo förstår den verksamheten som bedrivs i skärgården.
Han är öppen för att vid behov verka för en lagändring.
– Jag kommer att ta den här diskussionen med Skatteverket, och även trycka på regeringen så att den här frågan behandlas med prioritet.