Godstransporter mellan Ankarudden och Landsort har blivit problematiskt sedan den delen av kajen som kan hantera rullande gods spärrats av med fysiska hinder.
– Det är en orimlig situation, säger Björn Öberg, Landsorts Sjö- och Miljöcentrum.
Ankaruddens brygga på Torö är replipunkt för Öja- och Krokskärsborna, totalt över 100 hushåll inkluderat fritidsboende. Men ägarförhållandena på platsen är komplicerade, vilket ställer till det för den som vill frakta gods till och från ön.
Den enda del av kajen där det är möjligt att lasta och lossa rullande gods tillhör nämligen Torö-Krokskärs fiskehamnsförening, som även äger hamnplanen. Sedan en tid tillbaka har föreningen satt upp fysiska hinder för att komma åt kajen med bil.
Från den allmänna bryggan bredvid, som tillhör Trafikverket, går det inte att lasta rullande gods, eftersom den inte ligger i nivå med kajplanen och dessutom omges med en betongkant.
– Ska jag ha ut till exempel ett ton virke så går det inte att lyfta ombord från en bil utan man måste handjaga allt, säger Björn Öberg, ansvarig för hamnar i Landsorts Sjö- och Miljöcentrum (LSMC).
Björn Öberg har under flera års tid drivit frågan mot länsstyrelsen och Trafikverket, som han vill ska göra en överenskommelse med fiskehamnsföreningen om att allmänheten ska få använda en del av deras kaj för godstrafik mot betalning.
– De vill ha betalt och det kan jag förstå. Kajen kostar pengar i underhåll förr eller senare.
Delar av hans förslag har redan genomförts. Det är numera allmän väg från bussvändslingan ner till Trafikverkets brygga efter ett länsstyrelsebeslut, vilket bland annat innebär att vägen snöröjs.
Men problemet med godstrafiken kvarstår, och kommer att bli extra kännbart inom kort när dessutom färjeläget i Nynäshamn vid årsskiftet stängs av för byte av stålspont. Det arbetet beräknas ta ett par månaders tid.
– Då blir närmaste brygga Söderby, vilket är 20 distans bort istället för en och en halv, och dessutom en mer väderutsatt väg. Händer det en allvarlig olycka och man behöver ha ut räddningstjänst eller reservkraft tar det lång tid, säger Björn Öberg och fortsätter:
– Vi måste lösa det här på något sätt. Det är en orimlig situation som råder nu att man inte kan lasta tyngre gods som privatperson vid Ankarudden, inte ens om man erbjuder sig att betala. Men tyvärr finns ingen kravspecifikation på en replipunkt. Rimligt är att man ska kunna lasta rullande gods, tycker jag i alla fall.
Paula Kviman på avdelningen för samhällsplanering på Trafikverket skriver i ett mejl till Skärgården att det inte finns någon pågående dialog med fiskehamnsföreningen i frågan.
– Trafikverket har begränsade möjligheter att se till att fiskehamnsföreningen tillåter allmän användning av den privata kajen. Vi har dokumenterat behovet av förbättringar av den allmänna bryggan för att kunna hantera rullande gods men i nuläget går det tyvärr inte att säga om eller när sådana åtgärder kan bli aktuella, skriver hon.
Länsstyrelsen, som driver projektet Replipunktslyftet, är också medvetna om problematiken.
– Vi är väl medvetna om situationen på Ankarudden och hoppas att berörda parter kan hitta en lösning på problemet. Om vi kan hjälpa till med det utifrån vårt mandat och rådighet gör vi givetvis det, säger Patrik Cederlöf vid enheten för regional utveckling på länsstyrelsen.
Skärgården har varit i kontakt med fiskehamnsföreningens styrelse som vill avvakta med att kommentera.