
Sedan en dryg månad har många Blidöbor varit utan tv-, telefon- och internetuppkoppling efter att öns ADSL-nät grävts sönder på flera ställen. Först i februari beräknas skadorna bli åtgärdade men Skanova hoppas att det ska gå snabbare än så.
Tre olika IT-operatörer; Telia, Förängsudden Fiber ekonomisk förening och IP Only, drar fiber på Blidö och många grävmaskiner arbetar samtidigt över hela ön. Det markbundna ADSL-nätet har grävts av vid ett flertal tillfällen och på en rad platser vilket gjort att många öbor förlorat sina uppkopplingar. En av de drabbade är Kjell Mellbin på Parkudden som kör tv, telefoni och bredband via sin uppkoppling.
– Den 6 december försvann den. Telia sade att det skulle ta tre dagar att fixa, sedan sköt de det till den 13 december och därefter till den 2 februari, säger han.
Därför blev det ingen tv-jul för familjen Mellbin och räkningarna måste de nu mer betala från sina arbetsplatser.
– Telia gav oss en sticka som back-up men den går på 3G-nätet och täckningen är så dålig att jag inte ens kan läsa mina mejl, säger Kjell Mellbin.
Nergrävda kablar ska registreras på Ledningskollen, en särskild karta, som visar var de finns men Skanovas alla kablar, har inte blivit utsatta på ön.
– Det är jobbigt att hålla reda på var ledningarna finns när de inte är utsatta av ledningsägaren och det är grunden till bekymren, säger Bengt Adlén, projektledare och ledamot i Förängsudden Fiber, som fortsätter:
– Vi har ännu inte råkat gräva av någon kabel. Vi har lokala gräventreprenörer som är hyfsat uppdaterade om var det ligger ledningar i marken.
Skanova har gjort en massiv satsning på sitt fiberprojekt med kravet att det skulle vara avslutat innan jul. Därför har en rad underentreprenörer från hela landet anlitats för grävjobben som forceras, erfar Skärgården.
– Grävmaskinisterna är mycket duktiga men det är en hetsjakt att hinna med allting och då är det lätt att missa en kabel som råkar dyka upp, säger Bengt Adlén.
Skanova, som är ett dotterbolag till Telia Company, äger och förvaltar det fasta nätet.
– Det är osäkert vad störningarna beror på, säger Ola Rantatalo, kommunikationschef på Skanova, och fortsätter:
– Det som är problematiskt är att det är tre pågående fel i området och vi betar av dem vart efter.
Enligt Rantatalo ska felen vara åtgärdade senast i februari men att det kan gå betydligt snabbare än så. Han tvivlar på att det finns ett samband mellan felen och Skanovas pågående grävarbeten men är inte säker.
– Det är jättebeklagligt att det orsakat massor av störningar för man är ju beroende av internet hela tiden.
Hur många Blidöbor som drabbats vet man inte i dag på Skanova.
– Jag gissar att det inte är jättemånga men samtidigt inte få. Vi har ingen exakt uppgift, säger Ola Rantatalo.