Tankarna nere vid Strömkajen står fyllda med det miljövänliga dieselbränslet HVO. Men sedan några veckor tillbaka väljer Blidösundsbolaget att tanka med den fossila dieseln MK1.
Karl Dingertz, vd för Blidösundsbolaget, menar att det är en ren ekonomisk fråga:
– Eftersom målet när det gäller andelen miljövänlig diesel är uppfyllt får vi inte längre någon ersättning för valet av det dyrare bränslet.
Därför väljer Blidösundsbolaget nu att köra bunkerbåtar från Värtahamnen till Strömkajen och tanka MK1 för halva priset från tankbilar på kajen.
Under åren 2020 och 2021 har kravet från Region Stockholm varit att andelen HVO i regionens kollektivtrafik på vatten (Waxholmsbolagets persontrafik och godstrafik samt SL:s pendelbåtar) ska vara 50 procent.
För att få rederierna att tanka den klimatvänligare men dubbelt så dyra biodieseln HVO lämnar Trafikförvaltningen en fast ersättning, där trafikutövarna ersätts för merkostnaden per körd utbudstimme för respektive fartyg.
I mitten av november i år uppfylldes årets 50-procentsmålet och då upphörde ersättningen. Men de två tankarna på Strömkajen – som rymmer 50 000 liter styck – innehåller fortfarande enbart HVO.
Det gör att Blidösundsbolaget, som sköter en stor del av Waxholmsbolagets trafik i skärgården, under sex veckor fram till årsskiftet väljer den fossila dieseln MK1, som är den bästa fossila dieseln ur miljösynpunkt, men bidrar till klimatförändringarna eftersom den är fossil.
– Det kan handla om flera miljoner kronor i kostnadsskillnad – varför skulle vi handla något som inte är kravställt och som vi inte har ersättning för? säger Karl Dingertz.
Kan inte regionen förlänga stödet året ut så att båtarna kan fortsätta att köra på det miljövänliga bränsle som finns på Strömkajen?
– Nej, för vi har budgeterat för 50 procent HVO och 50 procent MK1, säger Elin Lindström, presskommunikatör vid Trafikförvaltningen.
Fakta/Tankning på strömkajen
Det är Waxholmsbolaget som äger de två tankarna, som rymmer 50 000 liter styck, vilket alltså innebär totalt 100 000 liters kapacitet. Utöver Strömkajen finns även mindre tankar i Stavsnäs och Årsta Havsbad, där alla upphandlade trafikutövare har möjlighet att köpa bränsle.
Fakta/Diesel
• MK1 är den bästa fossila dieseln ur miljösynpunkt, men eftersom den är fossil bidrar den till klimatförändringarna (det vill säga jordens uppvärmning).
• Biodieseln HVO betyder Hydrerad Vegetabilisk Olja. HVO är på molekylnivå identisk med MK1, men den kommer från biologiskt avfall (biooljor och biofetter) och är därför betydligt bättre ur ett klimatperspektiv.
Ingen ökning av miljövänligt bränsle
Under år 2022 skulle Region Stockholm öka kravet på andelen biodiesel i sjötrafiken till 90 procent. Men regionen backar nu från det kravet. Även nästa år tankas båtarna till hälften med fossil diesel.
Bakgrunden till det är att det stora bortfallet av intäkter för Waxholmsbolaget på grund av pandemin.
– Om vi haft en sedelpress på regionhuset hade vi gladligen uppfyllt målet med 90 procent förnybart i tankarna, säger skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C), som fortsätter:
– Här hamnar vi i en prioriteringsfråga: hur långt ska vi prioritera klimatet och varifrån ska vi i så fall ta pengarna ifrån?
I nuläget kostar fartygsbränsle MK1 (fossil diesel) cirka 6,30 kr/liter och 100 procent HVO cirka 14,80 kr/liter. Det kostar alltså ungefär dubbelt så mycket att använda HVO jämfört med MK1.
Sjötrafiken, det vill säga hela regionens kollektivtrafik på vatten – Waxholmsbolaget (persontrafik och godstrafik), men även SL:s pendelbåtar – kompenseras för merkostnaden av regionen.
Det är inte säkert att andelen HVO – som tillverkas från biologiskt avfall (biooljor och biofetter) – kommer att öka även om intäkterna från sjötrafiken ökar, enligt Gustav Hemming.
– HVO ger kanske inte den klimatvinst vi önskar för de pengar det kostar. Därför undersöker vi nu vilka linjer som skulle vara lämpliga att köra på el eller vätgas eller biogas, säger Hemming.