I följetongen om Stämmarsunds ångbåtsbrygga förekommer mycket märkliga påståenden, menar Blidösundsbolaget, som är medfinansiär. De har inte uttalat sig mycket under processen men vill nu räta ut frågetecken.
– Om man tror att flera båtar ska ligga där så är det fel. Vi vill ha möjlighet att använda bryggan som en reservlösning, främst för Skraken, säger affärschef Niklas Oscarsson.
Upprustningsprojektet kommer att kosta 1,8 miljoner och finansieras av EU, Region Stockholm och Norrtälje kommun. Blidösundsbolaget har erbjudit sig att bidra med 130 000 kronor, som är villkorade för vissa anpassningar. På Blidö har det väckts farhågor om att projektet ska resultera i en stor hamn där privata intressen går före folkets. Cirka 70 fastighetsägare har därför bildat föreningen Bevara Ångbåtsbryggan Stämmarsund med syftet att göra en renovering av bryggan exakt som den ser ut idag, utan utbyggnader, el eller vatten framdraget till kajen.
– Vi vill kunna trafikera bryggan med ångfartyget Blidösund som vi själva äger, och även med trafiken vi kör på uppdrag av Waxholmsbolaget. Det är kollektivtrafik och där finns vissa behov. När nu bryggan ska renoveras så anser vi att det är viktigt att sjötrafikens behov möts. Annars blir det ingen trafik. Det är inte så att vi vill bygga en hamn för en massa andra båtar, säger Niklas Oscarsson.
Blidösundsbolaget blev kontaktade om att medfinansiera bryggan i ett tidigt skede, men sa först nej då de inte finansierar bryggor.
– Men vi hade samtidigt letat efter en alternativ natthamn för vår lilla lokaltrafiksbåt Skraken. Det är därför villkorat att göra en anpassning för att Skraken ska ligga där. Det är bara den, säger Niklas Oscarsson.
Skraken har hemmahamn på Söderöra där två skeppare bor, men ibland kan annan personal behöva sättas in. Stämmarsund är en potentiell nödhamn för övriga fartyg om de ordinarie natthamnarna Furusund och Norrsund är för väderutsatta. Då är extra pollare och el lämpligt.
Blidösundsbolaget menar att den nya bryggan faktiskt är ett bevarande av den ursprungliga bryggan som rasade sommaren 1997. Den var nästan dubbelt så stor som den nuvarande och trubbig med två olika vinklade långsidor för ångbåtarna, som lägger till med bogen med en springtross iland. Moderna fartyg sticker bara in stäven och behöver ingen tross.
Bryggan byggdes efter raset upp på privat initiativ utan inblandning av Blidösundsbolaget. Hela den yttre delen av bryggan som stod på träkista togs bort och man behöll bara den som står på land. Bryggan blev betydligt mindre och förlorade sin trubbighet.
– Detta har gjort det svårt att lägga till med Blidösund på sydgående, det har varit en komplicerad och rentav farlig manöver. Av den anledningen så var det ett starkt önskemål från vår sida att återställa denna trubbighet. Därför ska alltså bryggan byggas ut cirka 1,8 meter till själva nosen, säger Niklas Oscarsson.
Blidösundsbolaget menar att den nya bryggan trots utbyggnaden blir mindre än den som rasade på 90-talet.
– Vi är egentligen inte part i konflikten. Men det är tråkigt att det blir så försenat. De som blir lidande är de som ska till och från Stämmarsund.
Historiska bilder på ångfartyget Blidösund vid Stämmarsunds brygga. Foto: Hans Strömquist