Avsaknaden av rastlokal för busschaufförerna på Tynningö har lett till att Kommunal gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket om skyddsstopp från och med den 1 december. Det i sin tur har gjort att bolaget ställer in flera turer.
– Vi börjar bli uppriktigt förbannade, säger Charlotte Ljung, boende på Tynningö.
I 53 år körde Tynningö Buss AB linje 689 på Tynningö, men i den senaste upphandlingen valde trafikförvaltningen istället att ge Keolis uppdraget som den 20e augusti tog över trafiken. Sedan Traveller, underentreprenör till Keolis inte hållit med rastlokal för sina chaufförer har fackförbundet Kommunal gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket om skyddsstopp från och med den 1 december. Därför väljer Traveller att ställa in flera avgångar för att förarna ska hinna ta sig till Värmdö för rast. Måndag till torsdag är det fem inställda turer, fredag sex inställda turer och på söndagar två.
– Vi har byggt upp våra liv kring hur vi ska kunna färdas till och från Tynningö. Vi måste kunna veta att vi har en buss som fungerar. Vi bytte skola till vår dotter just för att det skulle funka och hon skulle kunna åka Waxholmsbåt. Det går på morgonen alla dagar utom onsdag, men hon kommer inte hem. När hon kommer tillbaks till Tynningö går det ingen buss, säger Charlotte Ljung.
Traveller är som arbetsgivare ansvariga för att tillhandahålla rastlokal.
– Vi har försökt lösa den här frågan sedan vi fick uppdraget. Vanligtvis kopierar man hur den tidigare entreprenören löst det och tar över avtal för rastlokaler och så vidare. Men i detta fall är det speciellt i och med att den tidigare trafikutövaren varit bofast på ön och löst rasterna på sin egen tomt, säger Simon Sandberg, presskontakt för Traveller.
Han menar att det varit svårt att få till avtal med någon aktör på Tynningö för att kunna ställa upp rastlokal och toaletter, vilket kräver upplåtelse av mark, alternativt hyra in sig någonstans. Nu har det dock öppnat sig ett par möjligheter.
– Vi följer upp en möjlig lösning just nu, och går det vägen med den blir det här stoppet väldigt kort.
Uppfyller entreprenören fortfarande ramarna för det upphandlade uppdraget trots inställda turer?
– Det finns i nuläget ingen anledning att se över avtalet. Entreprenören har gjort allt de kunnat för att lösa frågan om rastlokal. Vi har från trafikförvaltningen inte satt någon tidpunkt för när frågan måste vara löst, men alla parter vill ju få till en acceptabel lösning så fort det bara går, så att trafiken kan gå som planerat, säger Claes Keisu, presskommunikatör på Stockholms läns landsting.
– Att förarna inte har någonstans att gå på toaletten och ha rast är ingenting nytt. Det måste ha varit känt när det hela upphandlades. Det har varit väldigt synd om chaufförerna. När man har pratat med dem har de varit riktigt uppgivna över arbetssituationen, säger Charlotte Ljung.