Bristande politisk vilja, föråldrad teknik och en svag koppling till samhällets övriga transportsystem – det är några av hindren som måste övervinnas för att Stockholm ska få en hållbar kollektivtrafik på vatten. Detta enligt en intervjustudie från IVL Svenska Miljöinstitutet.
I studien har ett tjugotal politiker, tjänstemän, entreprenörer och forskare svarat på frågor om varför de tror att Stockholmsregionen inte har någon fungerande båtpendling.
– Det som nästan samtliga intervjuade säger är att det har saknats en politisk vilja att genomföra detta, säger IVL:s Johan Sandberg i ett pressmeddelade.
Vilket i sin tur beror på att politikerna inte riktigt trott på att båtpendling kan bidra till att höja kapaciteten inom kollektivtrafiken.
– Det verkar som att man hittills inte tagit sjötrafiken riktigt på allvar, fortsätter Johan Sandberg.
De försök som gjorts har varit halvhjärtade och genomförda utredningar har baserats både på befintlig teknik och befintligt regelverk.
– Bättre vore att göra analysen omvänt. Fråga inte om tekniken kan uppfylla behoven. Fråga hur tekniken skulle behöva se ut för att uppfylla behoven. Då höjer vi innovationsgraden och kan på allvar svara på om det är möjligt med en kollektivtrafik på vatten.
Flera av de intervjuade påpekar att dagens hastighetsbegränsningar måste ses över och förutom modernare båtar, som lever upp till högt ställda miljökrav, efterlyser man breda politiska överenskommelser. Både blocköverskridande och mellan kommuner och landsting.
Att Waxholmsbolaget nu inkorporerats i landstingets trafikförvaltning är enligt rapportförfattarna ett bra steg som bör öka möjligheterna att bättre integrera land- och sjötrafik. Hittills har sjötrafikens koppling till övrig kollektivtrafik varit svag.
Johan Sandberg menar att det nu borde finnas förutsättningar för ett omtag där man under tre- fyra år satsar på en linje som involverar både landsting, kommuner och näringsliv.
– Vi ser framför oss att en sådan satsning med lite högre grad av innovativitet bör kunna gå att få delfinansierad av staten eller EU-kommissionen.
Studien har finansierats av länsstyrelsen i Stockholm samt Strömma turism & sjöfart.