
Det tiotalet fastboende Edöbor, varav en barnfamilj, har svårt att ta sig till sitt kommuncentra annat än på helger, och då via en lång, besvärlig omväg.
– Vi är helt bortglömda här, säger öbon Anders Henning.
Anders Henning bor på Edö, mitt emellan södra Ljusterö och Svartsö och precis på gränsen mellan Värmdö och Österåkers kommuner.
Under sommartid trafikeras Edö med Waxholmsbolagets linje 12 till och från Lillsved på Värmdö, och under vintern går den enbart på helger. Vill han till exempel besöka läkare eller utföra ärenden i sitt kommuncentrum Åkersberga på en vardag, krävs att han har egen båt i sjön och bil vid Hummelmora, som saknar bussförbindelse.
– Jag tillhör ju Österåker kommun och jag kan inte ta mig till Åsättra. Jag ser båtarna som går till norra Ingmarsö och norra Svartsö utanför fönstret, och de går ju hela tiden, typ åtta turer om dagen. Men vi har ju ingen kommunikation överhuvudtaget här. Det är anpassat efter fritidsboende fredag till söndag, säger han.
Han skulle gärna se att linje 10, som trafikerar rutten Åsättra-Husarö, även skulle göra ett stopp på Edö.
Men det är inte ett alternativ i dagsläget enligt Elin Lindström, presskommunikatör på Region Stockholms trafikförvaltning:
– Edö är ingen kärnö och det saknas tyvärr resandeunderlag för att utföra turen. I och med att det är tidskrävande att angöra den södra sidan, där bryggan finns, hinner vi inte med bussanslutningar vid Åsättra om vi trafikerar Edö, skriver hon i ett mejl.
Hon öppnar dock för en möjlighet:
– Om det skulle finnas en brygga på norra sidan skulle det finnas möjlighet att utöka trafiken. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att se över möjligheten att söka regionens bryggbidrag för att ordna en brygga på den norra sidan av ön.
Erik Josephson, Österåkers kommuns skärgårdsutvecklare, är medveten om problemet.
– Det är ett svårt dilemma. Vi försöker påtala detta i våra remissvar på trafikförändringarna till trafikförvaltningen, att vi har ett par öar med en fastboende befolkning som saknar förbindelser. Men det är ganska svårt att få till förändringar. Ibland lyckas vi, ibland inte. Regionens hållning är att om man bosätter sig där det inte finns kollektivtrafik så får man lösa det själv, men det är knepigt när man bor på en ö. Och vi vill ju att folk ska bosätta sig i skärgården.
Bryggan på södra sidan renoverades så sent som 2023 och fick då medfinansiering av regionen.
– Då fanns det olika uppfattningar på ön om vilken sida man skulle satsa på, vad jag förstår. De flesta fritidsboende har sina fastigheter vid södra bryggan och ville ha kvar trafiken där, säger Erik Josephson.
Anders Henning kommenterar:
– En norra brygga har utretts på Edö, men någon plats har inte hittats, och strandskyddet har hindrat oss för att få till det. Dessutom har ombyggnaden av befintlig brygga kostat väldigt mycket på grund av cementbrist och stålbrist (armering) på grund av miljöprövningar på Gotland samt Ukraina.
Han fortsätter:
–Vad Edö behöver är att linje 10 kan fortsätta efter Svartsö Norra till Edö via Hummelmora till Åsättra norr om Edö. Det vore möjligt då Nässlingen inte trafikeras längre.