I USA har utvecklingen pågått sedan 1960-talet. Nu är det som kallas ”white flight” – det vill säga att den välbärgade delen av medelklassen drar sig undan stress och trängsel, kriminalitet, nya grannar med annorlunda namn och en rad andra saker som man uppfattar som negativt i staden – i full gång även i Sverige.
Nettoflyttningen från Stockholms kommun till andra platser i landet är nu den största sedan 1970-talets gröna våg. Det är endast via invandring som Stockholms kommun har inflyttning.
Befolkningsutvecklingen i huvudstaden avspeglar egentligen en utveckling i hela Sverige. Ökningen av antalet invånare i de större städerna består främst av utrikesfödda. Denna utveckling sker parallellt med att infödd medelklass flyttar till kranskommunerna.
Den del av medelklassen som har det bäst ställt söker sig gärna lugn och ro i exklusiv avskildhet.
Men i Sverige flyr inte den övre medelklassen till
inhägnade enklaver med gallergrindar, övervakningskameror och beväpnade vakter: de som har råd söker sig till vackra naturområden nära staden.
Runt om i Stockholms skärgård pågår just nu en rad projekt, där det byggs flerfamiljs- och enfamiljshus i form av bostadsrätter.
I vissa fall siktar man in sig på människor som vill bo permanent i bostäderna, i andra fall på människor som vill tillbringa en hel del tid i sin skärgårdsbostadsrätt, men också hyra ut den via föreningen när de inte är på plats.
På Ljusterö finns redan en ”skärgårdsby” med villor och lägenheter som säljs som bostadsrätter. Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, har byggt en bostadsrättsförening på Telegrafholmen, utanför Sandhamn.
På Rindö i Stockholms skärgård ska 91 nya bostadsrätter byggas nära havet. Detta blir ännu ett steg i bostadsutvecklingen på Rindö, som tidigare använts av Försvarsmakten.
Tanken är att Rindö ska bli en sjöstad i Stockholms skärgård, både med nya bostäder och ombyggnad av befintliga försvarsbyggnader.
På Nämdö pågår ett liknande projekt i Solvik. I Säbyholm utanför Upplands-Bro finns ett lantligt bostadsområde vid Mälaren som marknadsförs som en modern ”Bullerby”.
Det här är ingen heltäckande lista, bara några exempel. Bostadsrätterna ska säljas, också, en del mäklare tror inte att affärsidén är tillräckligt bra för att locka tillräckligt många ur den köpstarka kundkrets som behövs.
Men att allt fler fastighetsbolag vill bygga den här typen av Bullerbyar för välbeställda människor tyder trots allt på att finns en efterfrågan och längtan bort från de större städernas trängsel och problem.
Jonas Hållén