Den stora vinnaren av sjötrafikupphandlingen blir företaget TRSM group 1, som kommer att trafikera områdena norra och södra mellanskärgården. Övriga vinnare är Blidösundbolaget och Utö rederi.
Liksom i upphandlingen som avbröts blir Blidösundbolaget och Utö rederi två av vinnarna i den nya sjötrafikupphandlingen. En enig trafiknämnd beslutade idag att Blidösundsbolaget får driva trafiken i norra skärgården samt innerskärgården och Utö rederi i sydöstra och södra skärgården. Den stora överraskningen är att företaget TRSM group 1, som enligt uppgift bland annat kör busstrafik till Arlanda, kommer att trafikera de största områdena i södra och norra innerskärgården.
– TRSM group 1 använder egna och våra fartyg som de ska köra. De har avsiktsförklaringar med ett antal underleverantörer, säger Göran Malmsten, chef för sjötrafiksektionen på trafikförvaltningen.
Enligt TRSM groups årsredovisning hette bolaget fram till 2015 Presentse AB och sysslade med försäljning av presentkort. Under 2015 bytte bolaget firma till TRSM Group 1 AB och fick nya ägare och ny styrelse. I samband med bytet så ändrades företagets inriktning till transport- och aktivitetsindustri. För 2014 hade företaget en nettoomsättning på 31 000 kronor. Göran Malmsten menar att företaget uppfyller de kvalitetskrav som ställs.
– Vi har gjort en utvärdering av kvalité och pris som vi sammanvägt för att få fram det mest ekonomiskt fördelaktiga. Det har vi föreslagit nämnden som tog beslut på det, säger Göran Malmsten.
Vilka underleverantörerna är som berörs är sekretessbelagt i tio dagar. Under den tiden finns möjlighet att överklaga tilldelningsbeslutet.
– Vi sekretessprövar utlämnandet av underleverantörernas namn när en begäran av utlämning av anbuden inkommit, säger Göran Malmsten.
Från politiskt håll hörs nöjda toner.
– Största nyheten i det här är väl att det inte är någon nyhet. Nu kan vi lägga oredan bakom oss kring förra sjötrafikupphandlingen och se fram emot en stabil trafik de närmaste 12 åren, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C).
– Det känns bra att vi har kunnat fatta beslut i en stor och viktig fråga för alla de som bor, lever och verkar i skärgården. Det har skett efter ett gediget arbete där vi lyssnat, lärt, samtalat och förhandlat med utgångspunkt i att slå vakt om det vi har och fungerar väl i dag, skriver Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i ett pressmeddelande
Kjell Jansson (M), vice ordförande i trafiknämndens beredning för sjötrafik kommenterade:
– Jag är väldigt glad för jag tror att det här kommer att bli bra. Kostnaderna hålls på en rimlig nivå och det är nu det börjar för i nästa steg ska vi utveckla trafiken.
Totalt inkom åtta anbud. Upphandlingen är värd 311 miljoner kronor årligen i 12 år. Enligt Gustav Hemming så beräknar man kunna spara cirka 10 procent jämfört med tidigare avtal, pengar som kan användas i framtida satsningar. Trafikstart sker 15 april.
Peter Augustsson
Lasse Söderman