Efter en del motgångar så kom den planerade ombyggnationen av Vaxholms kajer till slut igång under måndagen. Nyfikna Vaxholmsbor hade under dagen möjlighet att få en vacker överblick över arbetsplatsen från Vaxholms hotells balkong.
Under måndagen drog arbetet med ombyggnationen av Vaxholms kajer igång. Inledningsvis ska Österhamnen renoveras, den del som vätter mot Kastellet. Kajprojektet har försenats, men i oktober förra året var det klart att Peab skulle genomföra spontningen i Österhamnen. Under måndagen var nyfikna besökare välkomna upp till balkongen på Vaxholms hotell för att överblicka starten på arbetena.
– Det känns bra. Det är spännande och roligt, men jag tycker att vi satte igång redan den dagen vi skrev avtal med Peab, då det blev oåterkalleligt, säger Robert Klingvall, projektledare vid Vaxholms stad, som fanns på plats på hotellet.
På en pråm har Peab ställt upp en pålkran som ska slå ner stora stålplankor, så kallad spont, ner till berggrunden. Men redan vid första plankan stötte man på problem med ett klippblock som låg i vägen.
– Det är en sten eller ett block i vägen som vi inte kan slå igenom. Vi ska prova en planka till och slå med båda två. Har vi tur får vi bort blocket annars måste vi ta bort det på ett annat sätt. Det här är ett komplicerat projekt i den här miljön med vind och väder, sedan är det också svårt att se vad som finns i vattnet. Även om vi har dykare ser vi inte allt. säger Håkan Hammarsten, projektchef på Peab.
Sponten utgör en stödkonstruktion för den nya kajen och monteras utanför den gamla sponten, vilket gör att kajen blir upp mot 1,5 meter bredare. Längst ut ska en så kallad krönbalk gjutas, därefter ska en del markarbeten genomföras innan allt är klart. När Österhamnen är klar och andra delar ska renoveras kommer passagerartrafiken att flyttas dit. Den gamla kajen byggdes 1969 med en livslängd på 50 år, men den nya kommer att stå kvar betydligt längre.
– Den här ska hålla ungefär i 120 år. Vi använder tjockare spont som tar längre tid att rosta sönder och krönbalken kommer att gå längre ner under ytan, säger Robert Klingvall.
Spontningsarbetena i Österhamnen beräknas pågå i ungefär två veckor. Arbetena pågår måndag till torsdag 07-19 och kan medföra störande ljud. Hela kajprojektet förväntas bli klart våren 2026.
Anders Dahlgren från Stockholm valde att åka ut till Vaxholm för att titta när renoveringen startade.
– Jag hörde på radion på morgonen att hamnen skulle stängas. Det här är en knutpunkt för den här delen av skärgården och jag brukar fira somrarna här utanför i Lindalssund.
Eva Högberg som bor i Vaxholm tycker inte bullret från renoveringsarbetet kommer att vara något problem.
– Det är en stor sak som händer här i Vaxholm. Det kommer väl bli bra när det är klart. Jag tycker gestaltningsplanerna för kajerna ser bra ut. Det är ett sätt att få med vaxholmarna i det här, jag tycker det är fint av kommunen.
Per Isaksson bor precis intill byggarbetsplatsen, men välkomnar projektet.
– Äntligen! Det stör väl lite ibland, men det får man tåla. Det är bättre att det blir en bra hamn, det finns inga alternativ.