Båttillverkaren Candela ångar på och växer så att det knakar och snart börjar man leverera nya fritidsbåten C-8. Men siktet är även inställt på kollektivtrafiken i Stockholms skärgård.
Båtillverkaren Candela har gjort en rekordsnabb resa mot toppen och är nu ledande i världen inom eldrivna bärplansbåtar. När tidningen först träffade grundarna av projektet våren 2016 befann man sig i ett ouppvärmt plåtskjul på Lidingö med bara ett skal av det som senare skulle bli deras första modell C-7. Men planerna var redan då lika högtflygande som båten och man pratade om att revolutionera vårt sätt att färdas på vatten. Sedan dess har mycket hänt. 2019 började man leverera de första båtarna och från ett dussintal anställda för sex år sedan räknar man nu med att vara 200 anställda innan året är slut. Just nu håller man precis på att flytta in serietillverkningen i nya större lokaler i Rotebro där en automatiserad produktionslina byggs.
När Skärgården kommer på återbesök i en ny större och varmare lokal på Lidingö är vi egentligen mest nyfikna på att höra hur arbetet går med den nya modellen P-12, den eldrivna pendelbåt som nästa år ska testas i kollektivtrafik på Mälaren. Men vi är lite tidigt ute visar det sig, fartyget befinner sig endast i delar ännu. Däremot får vi en tur i en testversion av deras senaste fritidsbåt som kallas C-8 och som använder samma teknik som kommer vara grunden i den kommande pendelbåten. Egentligen var planen att C-8 skulle levereras redan i somras men den är något försenad på grund av försenade komponenter och kommer att skickas till kunder under hösten.
När jag kommer in på området vid fabriken på Lidingö är det full aktivitet och jag tas emot av Candelas kommunikationschef Mikael Mahlberg.
– Till förstyvningen på vår första båt C-7 limmade vi ihop olika moduler vilket tog mycket tid. Genom att använda en enda stor struktur har vi fått ner tillverkningstimmarna mycket per båt. Det innebär att vi kan hålla ungefär samma pris på nya båten trots att den är större, har toalett och man kan sova i den, säger Mikael Mahlberg medan vi vandrar runt i lokalerna.
C-8 är en högteknologisk produkt fyllt med datorstyrda sensorer. Till och med styrningen är helt elektronisk. Candela C-8 kostar 290 000 euro plus moms, så det är ingen båt som vilken båtägare som helst har råd med, men för den som använder båtarna som yrkesfartyg kan kraftigt minskade bränslekostnader vägas in i kalkylen. För rederier finns dessutom möjlighet att få upp till 70 procent i bidrag från Naturvårdsverkets investeringsstöd Klimatklivet. Bland annat har två taxibåtsföretag i Stockholms skärgård beviljats bidrag för inköp av en version av C-8 som är avsedd som taxibåt.
– Det är ett investeringsstöd som är världsunikt, att man kan köpa en fossilfri båt som är state-of-the art och som inte ger några vågor, men som inte kostar mer än en vanlig fossilbåt, säger Mikael Mahlberg.
Efter rundturen tar vi oss ner till Gåshaga brygga för en exklusiv provtur med C-8. När vi kommit ut ur hamnen svänger Mikael Mahlberg runt båten och lägger den i fjärden utan rattutslag.
– Det är som att taxa ut ett flygplan på landningsbanan. Sedan är det bara att dra på, säger han.
När jag drar upp gasreglaget tar det ett par, tre sekunder innan Candelas egenutvecklade c-pod-motor på 80 kw lyft skrovet över ytan och vi svävar fram över vattnet i marschfarten 22 knop. Energiåtgången är 1,1 kWh per nautisk mil, vilket gör den till klart effektivaste snabba motorbåten i sin storlek i världen enligt Candela. Trots de halvmeterhöga vågorna flyter vi jämnt över vattnet. Motorljudet är minimalt jämfört med konventionella motorer, det känns nästan mer som att åka i en bil än en båt. Visst, skrovet studsar en aning och motorljudet hörs, men det är inte i nivå med någon annan öppen båt jag åkt.
– I krabb skärgårdssjö kan man köra över de flesta vågor, så länge man kör snabbt, säger Mikael Mahlberg.
I en båt med konventionellt skrov hade jag fått arbeta aktivt med att parera vågorna, men nu svänger jag obekymrat som jag vill. Kanske lite för obekymrat visar det sig för plötsligt sticker fören iväg upp och båten kränger kraftigt åt sidan innan den lägger sig stilla på vattnet med en förvånad och lätt genererad förare bakom ratten. Det visade sig att jag höll för låg hastighet när jag passerade svallet från en färja, i bärplansbåtar ska man istället för att sakta ned dra på när man möter vågor. Men händelsen för oss in på den kommande pendelbåten och frågan hur den med 30 passagerare ombord kommer att hantera vågorna.
– Det är en betydligt större båt, som flyger mycket högre. Det finns inga vågor kring Lidingö, Ekerö och Stockholm som kommer att bromsa den. Den är också väldigt bred vilket innebär att det knappt märks om den går ner.
Kollektivtrafik och kommersiell sjöfart är marknader som Candela vill satsa på.
– Övergången till fossilfria transporter kommer att gå snabbare i kollektivtrafiken och kommersiell sjöfart än för fritidsbåtar. Det ekonomiska incitamentet är så stort. Vi tror billigaste och bästa lösningen är att använda flera mindre färjor än en stor för då får man fler avgångar, lägre kostnader och ökad flexibilitet, säger Mikael Mahlberg.
En potentiell kund är Region Stockholm som via SL och Waxholmsbolaget bedriver kollektivtrafik i Stockholms skärgård. Waxholmsbolaget kommer att behöva byta hälften av sina 25 fartyg inom en tioårsperiod med en målsättningen att satsa på fler mindre och mer snabbgående fartyg. En utredning kring regionens framtida tonnage beräknas vara klar kring årsskiftet. Samtidigt har Stockholms stad antagit en strategi för att bli fossilbränslefritt år 2040. Om Candelas båtar håller vad man lovar så kan man alltså befinna sig i en bra position för att etablera sig i Stockholms skärgård i framtiden, men man är inte ensamma på marknaden. Företaget Green City Ferries har aviserat att man just nu utvecklar två snabbgående katamaraner som ska drivas med batterier eller bränsleceller och som som ska sättas i kommersiell drift 2024 på sträckan Österåker – Skeppsbron och Täby – Ropsten. Stora förändringar kan alltså komma att ske inom sjötrafiken närmaste åren.