En tråkig överraskning väntade när Helmis Vänner sågade loss sandkilens däck under hösten för att byta däcksplank. Flera av däcksbalkarna var i mycket dåligt skick och renoveringen kommer nu kosta betydligt mer i både tid och pengar.
– Det här blir den första riktigt stora renoveringen sedan återförandet till Blidö. Det här måste vi igenom, säger Rolf Blomberg, skeppare och ordförande i Helmis Vänner.
Rolf Blomberg borstar bort snö från en smal träspång mellan land och reling och skakar av presenningen. Eftersom jag just halkat på gångvägen i Stämmarsund stoppar jag alla lösa föremål i fickorna och stänger dem för att kunna hålla i mig ordentligt när jag klättrar ombord. Det är åsynen av en halv Helmi som möter oss under presenningen. Vågklucket är bekant men den karaktäristiska vita hytten med gröna foder samt stora delar av däcket saknas. Det har sågats bort så att balkarna blottas. Ådrorna i mitten på dem är alldeles porösa och ihåliga, som att något gnagt på dem.
– De här kallas knän, de håller i däcksbalkarna som är i furu. Eken har klarat sig bättre än furun, förklarar Rolf och pekar mot skrovsidan där knäna i ek fungerar som stöd.
Framme i fören har en balk avlägsnats och en ny i furu kommit på plats. Den har bara impregnerats i kanterna än så länge och lyser mot oss som kontrast mot de äldre mörkare.
– Det är rätt rejäla doningar, konstaterar Rolf om den nya balken.
Minst sju balkar till måste bytas. Denna upptäckt förvånade eftersom balkarna bara är 20 år gamla och bör hålla betydligt längre än så. När Helmi räddades tillbaka till Blidö 2002 gjordes en mycket omfattande upprustning. Så vad har hänt?
– Det var lagt förhydringspapp under däck. Den ska egentligen inte användas på ett trädäck. Det kommer alltid komma in fukt i en båt men hur man än bär sig åt stannar fukten kvar i pappen.
Nu ska däcket istället nåtas och beckas på samma sätt som skrovet är gjort. Egentligen är det lite för kallt för att stå här någon längre stund och därför har arbetena stannat av. Annars är det alltid någon här och hjälper till.
– I föreningen gör vi mycket själva. Det är lite mer löpande arbeten vi gör. Vi har bytt något bord, någon kan svarva en ny nagel och sådär. Men när det blir såhär stort går inte det. Vi har en himla tur med Lasse Jonsson och Lasse Jäger som gör jobbet och att de finns här i närheten. De gör jobbet galant men det går timmar och därmed kronor.
I väntan på mildare väder behöver mer pengar samlas in.
– Vi fick offert på 300 000 för att byta däck och de pengarna har vi men nu när det blir däcksbalkarna också blev det nästan lika mycket till.
På hemsidan helmi.se finns en länk där besökarna kan lämna ett bidrag. Helmis Vänner har i dagsläget 300 betalande medlemmar. Rolf leker med tanken att alla bidrog med 1 200 kronor som motsvarar vad en seglingsbiljett kostar.
– Då är vi hemma! Men för många är det mycket pengar. Kan man lägga 50 eller 100 kronor är man fortfarande med och bidrar till Blidös stolthet. Helmi är unik för det är originalet fortfarande även om man bytt plank här och där. Det är viktigt, det är den känslan vi vill ha. 1 200 får inte bli avskräckande. Några kan å andra sidan kanske lägga lite mer. Vi funderar på en grandios premiärsegling med lite dyrare biljetter när allt är klart.
Under Blidö julmarknad kommer det finnas möjlighet att bidra med gåvor och som tack få en bit av det gamla däcket. Därefter ska föreningen försöka få in företagssponsorer.
– Vi har en tavla med plaketter på de som bidragit vid återförandet. Kanske kan några av dem kliva fram igen, kanske några nya. Vi har stora förhoppningar, men försiktiga.
1886 byggdes sandkilen Helmi på Svartlöga i syfte att transportera sand från skärgården in till Stockholm. Hon ägdes i 60 år av familjen Sjöblom och har genom åren haft en rad ägare i allt från Stockholm till Sundsvall, deltagit i kappseglingar och tjänat som bokbåt 1959 samt husbåt. 1946-1986 hette hon Ellinor men återfick sitt ursprungsnamn när hon köptes av familjen Justrell på Björkö, då i mycket dåligt skick. Justrells skänkte sedermera båten till Sjöhistoriska museet där hon skulle göras seglingsbar igen. Helmis Vänner bildades 1999 på Blidö. Den första styrelsen slöt ett avtal med museet om att överta renoveringen. 19 maj 2002 sjösattes Helmi i Stämmarsund inför 3 000 åskådare och mastades på några dagar senare. Sedan dess är hon en seglande museibåt som tar emot betalande passagerare. 2005 k-märktes Helmi. Hon är idag den äldsta bevarade sandkilen i världen.
Vad står på spel om ni inte samlar in tillräckligt?
– Vi har hyra på hamnplatsen, el, försäkring. Får vi henne inte klar kan vi inte segla in pengar medan alla kostnader tickar på. Till slut blir vi åderlåtna och att tigga pengar för ett skrov som ligger still vill ingen. Då riskerar vi att bli en Briggen Tre Kronor och få en kris. Där vill vi inte hamna.
Rolf nämner andra bevarade skutor som är större, med större segel och större master.
– De har svårt att få dem att gå runt. Vi klarar av att driva henne, vi har i princip en museibåt som vi håller i skick och levande. Det funkar jättebra förutom den här smällen. Det här måste vi igenom. Rida ut stormen.
Tillbaka på hala land träffar jag på ett par som bor i närheten.
– Vi har sådant slit och släng i Sverige. Vi behöver vara rädda om våra kulturarv. Det skulle behövas yngre folk som är med i vänföreningen och engagerar sig, säger Eva Lennberg.
– Hur många Helmi finns det kvar egentligen? säger Tom Jacobsen.
Rätt svar är en.