Vattnet reflekterar en stark vårsol vid Nybrokajen på Östermalm. Klockan är strax innan halv ett. Folk sitter väntandes på stentrappan till båthållplatsen och tittar upp – Nämdöfjärd är på ingång.
I fören står däcksman Eric Gustafsson. Han spejar över gruppen av människor på kajen som vill gå ombord. Båten lägger till, Eric fäller ut landgången och passagerarna debarkerar. ”Sådär varsågoda!” ropar han till de som har väntat.
– Jag gick på Sjömansskolan i gymnasiet med inriktning däck för att bli lättmatros och kunna jobba på fartyg. Intresset för båtar har jag haft sen jag var liten, säger Eric Gustafsson.
[caption id="attachment_17412" align="alignnone" width="300"] Lagom till nästa avgång, klockan 12:30, glider Nämdöfjärd in mot Nybrokajen med Eric Gustafsson vid fören.[/caption]Passionen för sjön går i familjen. Hans farfar jobbade som sjökapten på ångbåtar för Waxholmsbolaget, något som Erics pappa tyvärr inte fick på grund av färgblindhet.
– Men det har gjort att han istället uppmuntrat mitt engagemang för sjölivet, vilket han lyckats bra med för nu jobbar jag ju på en båt.
I två och ett halvt år har Eric jobbat på pendelbåten som drivs av Rederi Ballerina. Han har erfarenhet från andra skärgårdsbåtar där han verkat på säsong – ett bra sätt för en lättmatros att stiga upp i rang.
– Jag sökte till Ballerina via en kompis som skulle sluta där. Eftersom det är en heltidstjänst och igång året runt var det ett snabbt sätt att få ihop sjödagar till min matrosbehörighet.
Rutten för linje 80 löper längs Djurgården, Nacka och Lidingö. Skepparen informerar om nästa hållplats i högtalarna. Passagerarna går av och på vid Blockhusudden, Nacka strand eller Dalénum. Det gäller att hålla kolla på antalet resenärer.
– Båtarna tar bara ett visst antal personer, därför krävs det att vi räknar när de kliver på och av.
– Det kan bli stressigt när man måste hålla räkningen samtidigt som folk ställer frågor om vart båten går men det har jag lärt mig att hantera.
När han inte jonglerar med passagerarsiffror och frågor kan det kokas kaffe åt resenärerna, städa däcken och kontrollera färdbiljetter. Dagarna är långa, nio timmar med pass på antingen för- eller eftermiddag. Men för Eric gör det inget.
– Varje dag sker något nytt. Visst det blir tidiga morgnar men samtidigt är det skönt. Man tar sista nattbussen in till jobbet och får se soluppgången.
[caption id="attachment_17417" align="alignnone" width="217"] Med hjälp av ett räkneverk håller Eric koll på hur många passagerare som stiger av och på.[/caption]Ser dagarna annorlunda ut i och med coronaepidemin?
– Ja det gör de. Vi har fått riktlinjer från SL att ha så lite kontakt med passagerarna som möjligt. Därför serverar vi inte kaffe eller kontrollerar deras biljetter tillsvidare.
Två turer har även tagits bort då mindre folk åker i dagsläget. Förutom enstaka klagomål från resenärer har pendelbåtarna inga större bekymmer nämner Eric. Och själv är han inte rädd för att bli smittad av viruset.
[caption id="attachment_17414" align="alignnone" width="216"] I två och ett halvt år har Eric Gustafsson jobbat på Ballerina Rederis pendelbåtar. Som behörig matros kanske han siktar på att köra skärgårdsbåt i framtiden.[/caption]– Tänker folk till genom att hålla sig hemma så är det ingen fara för mig. De som reser med oss antar jag är friska, dessutom håller vi avstånd – jag släpper bara av och på folk nu.
Trots avståndet måste däcksman ändå kolla till folk och se över säkerheten ombord. En viktig uppgift som delas med skepparen eftersom de två är enda personalen på båten. Nämdöfjärds befälhavare, Victoria Åslund intygar betydelsen.
– Det är superviktigt att det funkar bra. Vi är ett team, man hjälps åt och det finns ingen hierarki på det sättet även fast jag har högsta ansvaret, säger Victoria Åslund.
Hon har även jobbat som däcksman tidigare på andra båtar likt Eric och känner till hans uppgifter. En bakgrund hon anser betydelsefull för samspelets skull mellan dem.
– Jag känner till hur en däcksman tänker och har en förståelse för deras uppgifter. Det är bra med den erfarenheten innan man börjar som skeppare.
[caption id="attachment_17416" align="alignnone" width="300"] Samarbetet mellan skepparen och däcksman är viktigt, menar befällhavare Victoria Åslund. Person på bild: Victoria Åslund, Eric Gustafsson.[/caption]Hur är det att jobba med Eric?
– Han är toppen – väldigt självgående och erfaren. Man känner sig trygg med honom även fast vi bara har jobbat tillsammans sen i måndags.
Utanför Lidingös kust passerar Nämdöfjärd systerbåten Delfin-X för att strax anlöpa Ropsten, en av linjens ändstationer. Väl framme töms både övre och nedre däck på de få passagerare som åkt med. Det är vanligtvis här som Eric Gustafsson hinner ta sin lunch under en kvarts paus.
Eric hoppar av och säkrar båten vid land med en stabil knut, en ”vaxholmare” som han kallar den. Femton minuter av andrum i skuggan av Lidingöbron passerar fort. Nya människor stiger ombord och pendelbåten görs klar för avfärd. Två av passagerarna är Ann-Marie Schröder och Elizabeth Crawford Currie som hellre tar båten än annat kollektivt färdmedel.
– Vi föredrar att åka båt framför att trängas i en tunnelbana med hostande människor. Sånt undviker man nu på grund av smittorisken för corona, säger Ann-Marie Schröder.
– Jag instämmer, speciellt för oss pensionärer. Att åka linje 80 är som en halv utlandssemester, tillägger Elizabeth Crawford Currie.
[caption id="attachment_17415" align="alignnone" width="300"] Det är glest med resenärer under coronatider. Personalen på pendelbåtarna tar försiktighetsåtgärder genom att hålla distans till resande.[/caption]Hur är bemötandet ombord?
– De är alltid jättetrevliga och att man kan ta en kopp kaffe på båten är toppen. Men nu går det ju inte på grund av coronaviruset, säger Elizabeth Crawford Currie.
Förhoppningsvis kommer det inställda kaffet att kunna bjudas på inom en snar framtid igen. För Eric Gustafssons del funderar han fortfarande på sin egna.
– Jag har olika idéer men är osäker på vad jag ska göra. Mina sjödagar har jag fått ihop så jag kanske läser vidare till sjöbefäl klass sju för att kunna köra skärgårdsbåt, säger Eric Gustafsson.
I takt med att solen går ner över Stockholm glider pendelbåten över lugnt vatten, tillbaka mot Nybrokajen. Eric som började klockan sex på morgonen slutar efter nästa hållplats. Både han och skepparen Victoria Åslund byter av med eftermiddagens personal.
Victoria får ett samtal och vänder sig sedan till Eric för att fråga om han vill med ut på en provkörning av en ny båt som rederiet fått in. Hans ögon lyser nyfiket. Han tackar ja till erbjudandet. Det märks att tiden ute på vattnet står sig högre än den på land för Eric.
FAKTA/Linje 80
Nybroplan
Allmänt gränd
Saltsjöqvarn
Finnboda hamn
Kärnholmen
Blockhusudden
Nacka Strand
Lidingö/Dalénum
Frihamnen
Ropsten
Tranholmen
Ekudden
Sticklinge
Storholmen södra
Mor Annas Brygga
Storholmen östra
Frösvik
Storholmen norra