
Nu är David Fristedt ägare sin landstigningsbåt även på pappret. Efter 15 års långbänk har slutligen hovrätten beslutat att han ska få bevis för att han äger skeppet.
– Jag tar inte ut någon seger förrän beslutet är definitiv, säger han.
Fritidsmotorskeppet M/S Pomerol ska registreras och inskrivning av David Fristedts köp ska göras i fartygsregistret. Det har Svea hovrätt beslutat och går därmed på samma linje som tingsrätten.
– Det är en sådan självklarhet och det hade aldrig behövt gå till domstol, säger David Fristedt som ännu inte vågar fira segern.
– Det är säkrast att vänta till den 10 november då beslutet vinner laga kraft, säger han.
Mikael Winberg på Transportstyrelsen vill inte uttala sig om hovrättens beslut.
– Jag har inga kommentarer över huvud taget, säger han men tillägger att myndigheten ännu inte tagit ställning till om ärendet ska överklagas till Högsta domstolen.
År 1999 köpte Fristedt landstigningsbåten av Försvarsmakten men när den samma år skulle registreras i fartygsregistret försvann orginalköpebrevet. Sedan dess har Transportstyrelsen krävt att få se den försvunna handlingen för att låta registrera skeppet. David Fristedt har genom åren istället sänt kopia av köpebrevet samt en rad andra handlingar till myndigheten men ingen av dem har accepterats. Transportstyrelsen har även ifrågasatt om den försvarsanställde som administrerade köpet hade rätt att göra det. Förra året förde Fristedt ärendet till tingsrätten som gav honom rätt på alla punkter men Transportstyrelsen överklagade beslutet till hovrätten.
Efter att domstolen kontrollerat med Försvarsmakten att köpet gått rätt till beslutades att skeppet ska registreras och inskrivning av Fristedt köp göras. Hovrätten anser att det saknas skäl att ifrågasätta den försvarsanställdes behörighet. I beslutet skriver hovrätten också att köpet, vid tidpunkten för Transportstyrelsens beslut, inte var tillräckligt styrkt.
– Jag konstaterar att hovrätten bedömer att vi handlagt ärendet korrekt. Något ytterligare har jag inte att säga, fortsätter Mikael Winberg.
Så fort beslutet vunnit laga kraft hoppas David Fristedt kunna använda skeppet för chartrade turer i sin rederiverksamhet.
– Det är väldigt kostsamt att ha skeppet liggande still, säger han.
David Fristedt uppskattar att han förlorar stora summor då båten inte kunnat användas på grund av den långa handläggningstiden. Nu tänker han kräva ersättning för sina förluster.
– Ja, jag kommer att begära ett saftigt skadeståndsbelopp, säger han.