Det är strålande sommarväder och på bryggan står en kvinna och vinkar glatt när båten närmar sig. Vi befinner oss i ytterskärgården och ska just leverera mat till en nöjd sommargäst. För den som är beredd att betala för det öppnar sig nu många nya möjligheter för en bekväm skärgårdssemester.
I sommar har semesterfirare och öbor haft den smått unika möjligheten att beställa och få mat levererad direkt till bryggan, i nästan hela Stockholms skärgård. Tjänsten har redan från start blivit en succé, men tanken på en matbåt i skärgården började blygsamt. Det startade som en diskussion förra året bland ett kompisgäng på en ö utanför Möja. Det man diskuterade var olika problem och behov hos öbor och tanken på matleverans direkt till bryggor och båtar var en av idéerna. En av personerna på ön var Jonas Vedsmand. Han beslöt sig för att ta tanken vidare och arbetade fram en affärsplan som han under hösten presenterade för olika matleverantörer. Det företag som nappade var Mathem, som redan tidigare funderat på tanken.
– Vi har alltid velat nå ut överallt och hade haft folk som kontaktat oss tidigare. Allt ifrån personer med roddbåtar till stora fartyg, säger Christer Carlberg, transportchef på Mathem.
Under vintern införskaffade Jonas Vedsmand en ribbåt som skulle frakta varorna, med utgångspunkt från Stavsnäs. Första leveranserna startade 17 juni och efterfrågan var stor redan från start.
– Vi hade räknat med att vi behövde två båtar, men ville testa med en och se vilket gensvar vi fick. Vi fördubblade omsättningen för varje vecka som gick. Efter tre veckor så var vi för små med en båt, säger Jonas Vedsmand.
För Mathem kom det stora intresset lite som av en överraskning. Bokningarna strömmade in, men båtarna räckte inte till.
– Vi ville få ut alla bokningar som vi lovat kunderna. Vi gjorde allt vi kunde, vi hade personal från kundtjänst som åkte ut med Waxholmsbolaget med leveranser, säger Christer Carlberg.
På mycket kort varsel lyckades man hitta fler entreprenörer som kunde hjälpa till. Från centrala Stockholm anlitade man More activities och i norra skärgården Svartlöga taxi. Enligt Christer Carlberg fick alla som bokat också sina varor levererade.
Under sommaren som gått har allt fler upptäckt tjänsten och många är inne på sin andra och tredje beställning. När Skärgårdens reporter, en vacker torsdagsmorgon, kommer ner till båtarna på Bockholmen i Stockholm, så ska 92 lådor med mat levereras till 25 kunder. I juli har snittet legat på cirka 35 kunder per dag. Ribbåtarna förbereds för alla lådor och tankas upp vid macken. Förutsättningarna för att leverera mat på land och till sjöss är väldigt olika i vissa avseenden.
– På land vill vi inte ha fulla lådor på grund av vikten, men på båten vill vi packa dem så fulla som möjligt, säger Christer Carlberg.
Snart kommer kylbilen med alla varorna som ska levereras. Sofia Skoghagen som kör en av båtarna dirigerar grabbarna som lastar av. Det gäller att ha stenkoll på rutten innan man lastar så att allt hamnar i rätt ordning. Mycket är nytt för personalen i början och måste lösas efter hand. Ett problem som man upptäckte var att papperskassar i blöta lådor på sjön inte alltid är en bra kombination. Att hålla kylan i lådorna gör man genom att stoppa i kylklampar.
– Vi tittar på hur vi kan utveckla den hanteringen, vi har en bra plan på gång till 2016, säger Christer Carlberg.
Första stopp på väg ut i skärgården blir Skogsön, utanför Vaxholm, där ett gäng glada människor väntar vid bryggan.
– Det är en fantastisk service att slippa handla och lämna ön. Det finns ingen affär här, så vi beställer hela veckans mat. Vi har ingen egen båt, det kostar 180 kronor bara att åka till Vaxholm fram och tillbaka, säger Eva Swedenmark.
En matleverans kostar 295 kronor och det finns inga begränsningar i hur mycket man får beställa. Det händer att många hushåll går ihop och beställer.
– Den största leveransen vi haft var 22 lådor med mat till en enda kund. Det lönar sig inte på en leveransavgift, säger Christer Carlberg.
– Men folk är väldigt nöjda, vi kommer ut i alla väder. Vissa grannar, som kan beställa tillsammans, väljer ändå att betala varsin leveransavgift, för att man tycker tjänsten är bra, säger Sofia Skoghagen.
Kunderna beställer maten senaste klockan nio kvällen innan och maten levereras någon gång mellan 9.30 och 19 dagen därpå. Kunden får ett samtal tio minuter innan båten är framme. I beställningen anger kunden koordinater, vilket innebär att även båtar uppankrade i små vikar kan få mat levererad. Det är lätt att förstå att tjänsten är populär, men då är den inte heller lönsam ännu.
– Planen från början var att gå plus minus noll. Vi är inte riktigt där utan går med förlust, vi behöver mer volym. Men vi kommer aldrig att göra någon vinst till sjöss, vår prioritet är att vi vill följa kunden, säger Christer Carlberg.
Men det är inte bara glada jubelrop som har hörts. Vissa människor befarar att den här typen av tjänster kan drabba ö-butikerna som redan har det kämpigt.
– Jag tror inte det påverkar dem. Det vi ersätter är att det folk annars storhandlar i stan, säger Christer Carlberg.
På Norra Eknö träffar vi på Sebastian Öhman, han tycker tjänsten är fantastisk, men ser gärna att leveranstiden görs mer exakt.
– Det vore bra med ett lite mindre tidsspann, om man kunde få ett sms på morgonen ungefär när man kommer.
– 2015 är lite av ett testår, vi ska se över tidsintervallen, svarar Christer Carlberg.
Klockan närmar sig 14 när dagens sista leverans görs på Halvan, som ligger innanför Sandhamn. Sedan går färden i maklig takt, men pittoreskt så det förslår, tillbaka till Bockholmen genom Baggensstäket. Snart är leveranserna över för denna sommar, men i Christer Carlbergs vision är detta en tjänst som kommit för att stanna, kanske året om.