Nästan alla småredare som kör åt Waxholmsbolaget har gått ihop inför förhandlingarna om att förlänga deras avtal. De vill ha bättre avtal och att de ska räcka i tre år. Stockholms sjötrafik har redan fått sitt avtal förlängt – men bara med ett år.
Efter den stoppade upphandlingen pågår nu förhandlingar mellan Waxholmsbolaget och de operatörer som i dag kör skärgårdstrafiken.
– Syftet är att förlänga de avtal som finns. Vi kommer att redovisa de klara avtalen för trafiknämnden i november och i december som då måste godkänna dem, säger Anders Lindström, vd för Waxholmsbolaget.
Inför förhandlingarna har 14 mindre redare, bland annat Landsortstrafiken, Sea Cab Möja, Svartsö Båttaxi, Refsnäs Sjötransport och Rederi Runmarö Kanal, gått samman i en grupp.
– Vi har gått ihop för att internt komma fram till vad vi vill. Men det är mer en tankesmedja, ingen förhandlingsgrupp, berättar Niklas Drakenberg, vd för Rederi Runmarö Kanal.
Bland annat vill de få en mer gynnsam indexuppräkning som följer lönernas prisutveckling, bättre ersättning för bränsle och att avtalen ska förlängas med tre år.
– Nu har vi chansen att göra om avtalen. Men det är inga kontroversiella grejer vi önskar, utan sådant som Wåab själva har sagt att de vill genomföra framöver.
Anders Lindström menar att det är självklart att det blir en förhandling när avtal ska förlängas.
– Jag utgår från att vi kommer överens med våra operatörer, men annars får vi göra på något annat sätt. Vår utgångspunkt är att vi ska ha en bra fortsatt sjötrafik nästa år, säger han.
I förra veckan fick Magnus Sillén, vd för Stockholms sjötrafik som i dag driver 13 av Waxholmsbolagets fartyg, veta att deras avtal förlängs med ett år – till och med april 2015.
– Enligt vårt avtal kan Waxholmsbolaget förlänga det i ett år med samma villkor utan att vi har något att säga till om, säger Magnus Sillén.
Det förlängda avtalet innebär att han nu kan ta tillbaka uppsägningarna av de 24 sjöbefäl som han tidigare har sagt upp.
– Men om vi inte har löst konflikten om rätten till uppsägningar framåt mars och april så måste jag ju säga upp dem igen, konstaterar han.