KRÖNIKA. ”Jag är mycket intresserad av framtiden för jag kommer att tillbringa resten av mitt liv i den”. Så lär uppfinnaren av startmotorn, Charles Franklin Kettering, ha uttryckt sin syn på framtiden.
Jag är också intresserad av framtiden, för tillfället det stundandet året. Kommer till exempel Region Stockholm att bli klar med den andra delen i sjötrafikutredningen, även kallad Åtgärdsval Tonnage? Den första delen beslutades, något försenad, i mars 2022 och innebar i korthet en inriktning på mindre men snabbare fartyg. Den andra delen, som egentligen skulle ha varit klar redan 2021, handlar om fartygens egenskaper. Hur stora ska de vara? Vem ska äga dem? Hur snabbt ska de gå? Vilka drivmedel ska användas?
Särskilt sista frågan är intressant. Regionen måste satsa på miljövänligt teknik, men har bekymmer eftersom bränslepriserna på till exempel biodiesel som HVO är väldigt höga. Enligt preliminära slutsatser från utredningen ses eldrift som mest kostnadseffektivt och miljövänligt, men problemet med el är inte enbart att det saknas infrastruktur för batteriladdning, det saknas även elfartyg. Till exempel blev den planerade eldrivna pendelbåten från Värmdö till slut dieseldriven eftersom eldrivna fartyg saknades på marknaden. Regionens näst bästa alternativ anges vara metanol och metan, som båda går att framställa syntetiskt av vätgas och insamlad koldioxid. Det vore spännande att få ta del av resonemanget kring dessa bränslen. Grön vätgas produceras ännu bara i liten skala i Sverige och den som tillverkas kommer förmodligen i stor utsträckning att gå till omställningen av stålindustrin. När, var och hur ska gasen produceras?
Regionens planer på nya fartyg sträcker sig från 2025 och framåt och stora delar av tonnaget kommer att behövas bytas ut inom 5-10 år. Innan dess ska fartyg upphandlas och tillverkas. Beslut måste alltså fattas ganska snart. Kanske behöver man titta på hybridmotorer som klarar bränslen som HVO och fossildiesel, men också alternativa källor som el eller vätgas. Färjerederiet har i sina nya elfärjor som ska gå i Vaxholm och på Ljusteröleden satsat just på hybridmotorer. Färjorna kan köras både på biodiesel och el. Om planen håller kommer första färjan att sättas i drift i sommar.
På tal om el, i sommar kommer ju även första snabbgående eldrivna pendelbåten i drift, Candelas bärplansbåt P12 som ska gå mellan Ekerö och Stockholm. Deras normala målgrupp bestående av teknikintresserade båtentusiaster med tjocka plånböcker, är nog ganska tacksam. Trötta pendlare som bara vill från punkt A till punkt B så fort och smidigt som möjligt är något helt annat. Även om det till en början handlar om ett test så lär det märkas om saker inte fungerar som de ska. Nu är det upp till bevis för det hajpade Lidingöföretaget. Håller tekniken ligger världen för deras fötter.