Turistbyråerna måste veta mer än vad som står i broschyrerna. Det anser destinationsutvecklaren Pia Nelson Önfelt som inte tycker att de svar Skärgården fick i rundringningen håller måttet.
– Er undersökning visar att de flesta informatörer verkar kunna mindre än vad man kan läsa sig till i en broschyr och då lever turistbyråerna en tynande tillvaro. I så fall kan man ju lika gärna bara ha ett rum med turistbroschyrer, säger Pia Nelson Önfelt från Dalarö som har jobbat mycket med destinationsutveckling, både genom en egen konsultbyrå och som processledare i Skärgårdsstrategin.
Hon tycker att den generella information som Skärgården mestadels fick under rundringningen till skärgårdskommunernas turistbyråer, inte räcker.
– Det är viktigt att de har varit på platserna och kan ge personliga rekommendationer.
Att i stort sett ingen turistinformatör frågade efter intressen och att alla hade svårigheter med att komma på saker att göra med barn i skärgården, tycker Pia Nelson Önfelt också är problematiskt:
– Jag tror att man måste jobba mycket mer med målgruppsinriktad information. Olika grupper har helt olika önskemål och därför är det viktigt att man som informatör inte rekommenderar allt till alla.
Genom Skärgårdsstrategin, där alla skärgårdskommuner ingår, har det under de senaste två åren tagits fram specifika paketerade produkter för att locka fler turister.
– Det har lagts ner otroligt mycket jobb, tid och pengar för att få fram nya attraktiva produkter. Så ett minimum vore att de rekommenderade de här nya upplevelserna.
Många kommuner har satsat på turistinformation på webben och flera informatörer hänvisade dit i rundringningen. Eftersom de flesta turister i dag söker information via webben är det en viktig satsning, enligt Pia Nelson Önfelt. Men hon tror att det fortfarande finns behov av fysiska turistbyråer.
– Turistbyråer ska ha två huvudsakliga uppgifter. En är att informera människor på platser där många rör sig. Det är en viktig del av värdskapet. Men ännu viktigare är att kunna locka ut människor som ringer och inte har bestämt sig än om de ska åka ut i skärgården.