KRÖNIKA. De marina näringarna är oerhört viktiga för Österåkers kommun, som nu satsar ännu hårdare på servicen gentemot skärgårdsborna med den nyinrättade tjänsten näringslivs- och skärgårdsutvecklare. Erik Josephson vill underlätta för de marina näringarna på både land- och sjösidan med bättre klassade vägar och förbättrade replipunkter. Skärgårdsentreprenörerna behöver hjälp att bli mer konkurrenskraftiga. Transporter till sjöss är dyrt men är helt nödvändiga för livet på öarna ska fortgå.
Men dessa transporter är också lite av ”energigrisar” för att använda Möjaentreprenören Sune Fogelströms egna ord. Han har räknat ut att hans dieseldrivna arbetsbåt gör av med 10 000 liter dieselolja och släpper ut 27 ton koldioxidekvivalenter per år. En vanlig Stockholmare snittar på 1,6. Det finns flera företag som bygger nya elfritidsbåtar, men färre som bygger rejäla ”skärgårdsjeepar”. Därför ska Sune nu utveckla en ny båt tillsammans med ett varv. Men för att få tillräcklig räckvidd kommer han få åka i samma fart som Waxholmsbåtarna, 12 knop, inte 20-25. Är taxikunderna beredda att åka långsammare? Han tror att många värderar att åka fossilfritt högt och är beredd att ta risken. Det är trots allt på senare år vi trissat upp hastigheterna.
De senaste veckorna har vi på redaktionen gjort flera reportage om olika typer av båtar och båtbyggare. Allt ifrån Candela som bygger elbärplansbåtar i flermiljonsklassen och snart kommer leverera en passagerarfärja till Region Stockholm, till båtbyggare i klassisk anda. Båtvärlden ligger ungefär tio år efter bilvärlden vad gäller eldrift.
I detta nummer kan du läsa om Rikard Wildare som har ägnat hundratals timmar åt att bygga en elmotor till en klassiker, som nu utsetts till bäst i världen. När vi sågs 2019 och han byggt sin hybriddrivlina till en annan båt sa han att vi måste hitta en bättre batteriteknik än dagens litiumbatterier om fler ska kunna konvertera äldre båtar till el. Det är inte motorn det hänger på, utan batterierna. Om konventionella batterier ska driva en elutombordare i hundrahästarklassen krävs många – det blir för tungt. Alltså skulle det behövas en ny typ av batterier för att en båt med planande skrov i 1-2-tonsklassen ska kunna drivas av en elmotor.
Många är intresserade av en elbåt men alla har förstås inte råd. Om det redan var dyrt att tanka sin båt, blir det än mer en klassfråga att köpa en nybyggd elbåt, konvertera den befintliga, eller tanka den med miljöbränsle. Det sistnämnda är även det några kronor dyrare än det konventionella oljebaserade bränslet. Det är inte lätt, eller åtminstone inte billigt, att göra rätt. Men roligt att några går i bräschen och att vi får anledning att skriva om fler båtbyggen – som håller för framtiden.