På uppdrag av Skatteverket genomförde Kustbevakningen, KBV, nyligen kontroller av bränsle i fritidsbåtar men några resultat från insatsen finns ännu inte sammanställda.
I början på juli genomförde KBV särskilda kontroller där bränslet i fritidsbåtar kontrollerades. Grön diesel får endast tankas i båtar som används för yrkesutövning och den privatperson som kör sin fritidsbåt på det märkta bränslet riskerar 10 000 kronor i böter samt skattetillägg.
Enligt KBV är det lätt att se om båtens bränsle är lågbeskattad diesel då denna är märkt med ett färgämne men ännu finns inga resultat från kontrollerna som gjordes i juli.
– Proverna ska analyseras så vi har inga resultat ännu, säger Eva Lindhé vid KBV:s presstjänst.
Har ni några misstänkta?
– Nej, vi behöver analysera det här själva nu.
Hur många kontroller gjordes och var?
– Jag har inga uppgifter om det. Det får de titta på i sin helhet sen, säger Eva Lindhé.
Enligt myndigheten har man märkt att det finns stor okunskap om regelverket kring båtbränsle både hos mackägare och privatpersoner. KBV har inte utfört den här typen av kontroller på många år men nu ska återkommande kontroller göras under sommaren.
Enligt lagen om skatt på energi får en kustbevakare gå ombord på en båt utan föregående misstanke och kontrollera vilket bränsle som används i båten.
Text: Lasse Söderman
Detta gäller för bränslet i båten
Lågskattad diesel - även kallad märkt, färgad eller grön diesel - är avsedd för yrkestrafiken men får även säljas till privatpersoner. Dock får endast de privatpersoner med fartyg som klassas som skepp använda det, och det är då skattepliktigt.
Det är lagen om skatt på energi, LSE, som reglerar användningen av lågskattat bränsle sedan den infördes 1994.
Det bränslet är ofta färgat med gult och blått märkämne som blandats in i dieseln och gör den grönt, därav kallas det i dagligt tal grönt eller färgat bränsle. Detta ska dock inte misstas för att vara “grönt” som i mer miljövänligt, då gröndieseln är undantagen från reduktionsplikten och därmed inte behöver innehålla något biodrivmedel.
– Bränslebolagen behöver varken lägga i HVO eller FAME i gröndieseln. HVO skulle jag som båtägare inte vara orolig över, men det är ju FAME som båtägarna inte vill ha. FAME står för fettsyra och metylester, som utomlands ofta är palmolja men som här hemma är rapsbaserad RME med bättre köldegenskaper. Den slipper man alltså i gröndieseln, sa Ebba Tamm som är produkt- och miljöexpert på branschorganisationen Drivkraft Sverige, i en intervju till tidningen Praktiskt båtägande i höstas.
I LSE står att lågskattat bränsle inte är tillåtet för fritidsbåtar. Är fartyget dock längre än tolv meter och bredare än fyra meter så klassas det som skepp, och det är då helt lagligt att tanka färgad diesel, så länge man skattar för det om skeppet används för privat bruk. I dagsläget är mellanskillnaden mellan skattad och oskattad färgad diesel cirka en krona och 30 öre, vilket båtägaren ska deklarera för och betala in till Skatteverket. En del sjömackar säljer färgad diesel som redan är skattad till dessa fartyg, då ska macken sköta skatteinbetalningen.
Den som bedriver yrkestrafik med båtar mindre än tolv gånger fyra meter kan också ha rätt till att använda skattebefriad färgad diesel. Det gäller till exempel om man använder båten för transport av passagerare eller varor mot ersättning, för offentliga myndigheters räkning, för frivilliga försvars- och sjöräddningsorganisationer samt till yrkesfiske. Dessa ska ha ett medgivande från Skatteverket att kunna visa upp vid en eventuell kontroll.
Används samma båt både i yrkestrafiken och privat så ska den andelen bränsle som förbrukas i den privata trafiken skattas för. Kustbevakningen kontrollerar i dagsläget endast fritidsbåtar – alltså fartyg under tolv gånger fyra meter – och inte fritidsskepp.
Från och med januari 2024 blir den gröna dieseln blå – då slopas det gula färgämnet i hela EU.
Text: Ylva Bergman