Polisen har inlett en förundersökning om miss- tänkt miljöbrott efter en oljeläcka i helgen då en sjunken pråm skulle bärgas. I början av veckan bubblade det fortfarande upp diesel på platsen.
Under natten mot fredagen gjordes ett bärgningsförsök av den pråm som sjönk i Lagnöström innan midsommar och under arbetet började det läcka ut diesel.
– Eftersom det blåste rätt så mycket blev utsläppet väldigt utspritt. Men diesel är en lättflyktig olja och det varma vädret gjorde därför att det avdunstade ganska fort, berättar Johan Lund, vakthavande vid kustbevakningens ledningscentral.
Genom att lägga ut länsor kunde Kustbevakningen begränsa utsläppet och redan senare under fredagen började spåren av utsläppet att försvinna. Men under måndagen kom det in nya uppgifter om läckage.
– Vårt flyg ser ingen olja nu men det finns fortfarande kringboende som klagar över dieseldoft och vi har uppgifter om att det ibland bubblar upp diesel från tankarna ombord, berättar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.
Under veckan ska Kust- bevakningens räddningsdykare därför dyka ner till pråmen och försöka plugga igen läckan för att bärgningsföretaget senare i veckan ska kunna fortsätta sitt arbete. Sjöpolisen har inlett en förunder- sökning om misstänkt miljö- brott.
Den hårda vinden den gångna helgen och förra veckan gjorde att även Sjöräddningssällskapet, SSRS, hade fullt upp.
– Vi har haft jättemycket att göra med både larm, bogseringar och sjuktransporter. Det fina vädret gör att folk kommer ut och dessutom har det blåst en del i helgen, berättar Tomas Lindström på RS Dalarö.
Ett flertal båtar gick på grund, bland annat en 30 meter lång tysk skuta utan- för Husarö i torsdags. Ingen av de 27 personerna ombord skadades. Tidigt på fredagsmorgonen gick ytterligare en tysk segelbåt på grund, men den här gången vid Hallskär. Dessutom brann en motorbåt vid Dalarö Skans, men inte heller då blev någon allvarligt skadad.
En av alla de som råkade illa ut i den hårda blåsten var Göran Önneby som tillsammans med sin sambo Anne Lundqvist i fredags var på väg till Röder där de har en stuga. Eftersom vinden var hård siktade de efter ett tag i stället på Norrpada, men ungefär 1,5 sjömil norr om Vadgrundet dog motorn.
– Jag ringde genast sjöräddningen och började göra i ordning ett drivankare. Under tiden slängde jag i det vanliga ankaret, men det var för djupt, berättar Göran Önneby.
Enligt SSRS blåste det 18 meter per sekund på platsen och båten draggade först i ungefär tre till fyra knop in mot grundet. När drivankaret kom i minskade farten till cirka en knop.
– Vågorna var uppemot två meter höga så det var som att klättra på en husvägg ibland. Jag tänkte flera gånger att nu ramlar jag i. Grejerna bara for överallt, säger Göran Önneby.
Mellan 40 och 50 meter från klipporna fick de till slut stopp.
– Vi kom dit i sista stund, de låg i ett kritiskt läge inne bland grundflaken. Men vi fick över en kastlina med bogsertrossen och kunde sedan bogsera dem till ett båtvarv, berättar Rickard Rundgren Björk på RS Räfsnäs. Att Göran Önneby och Anne Lundqvist var så väl förbereda och utrustade med drivankare tror Rickard Rundgren Björk räddade situationen.
– Annars hade de troligtvis slagit i land och i värsta fall hade båten slagits sönder mot klipporna. Så väl förbereda borde alla vara.