Landsort har tagit fram en digital guide. Nu kan besökarna guida sig själva med hjälp av mobilen genom öns natur, kultur och dramatiska historiska händelser.
Nyckelorden för webbportalen visitlandsort.se är ”lärande upplevelser”.
Roland Steen, som varit ansvarig för projektet visitlandsort.se, tar ett exempel:
– Du kan gå på det marinarkeologiska muséet Vrak på Djurgården och se en utställning om vraket Resande Man. På Landsort kan du stå i vinden och se kobben där fartyget förliste och få berättelsen via vår webbportal.
För att öka dramatiken använder visitlandsort.se presens i texterna för att beskriva vad som hände vid till exempel de sju förlisningar som finns med i guiden.
Totalt finns fem avdelningar som tar upp olika aspekter av Landsort. Varje avdelning har en karta med sevärdheter markerade. Till varje sevärdhet finns berättelser, bilder och länkar till mer information.
Med hjälp av GPSen i telefonen kan man leda sig själv mellan de olika punkterna/upplevelserna.
Visitlandsort.se guidar också till flera före detta försvarsanläggningar, bland annat den atombomssäkra Norra kanonen, som sträcker sig fem våningar ner i berget.
Här finns även berättelsen om hur Sveriges äldsta fyr blev till, en skildring av Rysshärjningarna 1719 samt en beskrivning av nutidens invasioner av grönalger.
För att få bra kvalité på innehållet har visitlandsort.se samarbetat med Södertörns Högskola, Stockholms Universitet och Östersjöcentrum. En webbyrå och grafiker har jobbat med formen.
Roland Steen har skrivit de flesta av texterna.
– Det var ett äventyr att försöka dramatisera de många spännande berättelserna, man levde sig själv in i dramat, säger han.
Projektet inleddes för ett par år när föreningen Landsorts sjö- och miljöcentrum tilldelades så kallade Leaderpengar från EU (80 procent av budgeten för portalen) och ekonomiskt stöd från Region Stockholm (20 procent). Till det kommer cirka 1 000 timmar obetalt arbete av landsortsborna själva.
Guiden lades ut i december. Nu börjar lanseringen för att göra den känd för omvärlden.
– Webbportalen är fin, men för att den ska gör nytta krävs det att folk använder den, säger Roland Steen.
– Vår förhoppning är att den ska locka fler besökare hit under lågsäsongen.