Busstider finns inte längre med i de tryckta tidtabellerna för båttrafiken, vilket retar upp Rune Engström på Möja, som menar att det är diskriminering.
För ett par år sedan slutade SL att lägga in tiderna för bussanslutningar i tidtabellerna för Waxholmsbolagets båttrafik. Något som Rune Engström på Möja anser gjort resandet betydligt krångligare.
– Det är en sorts diskriminering att enbart de som har appar ska kunna ta reda på när bussarna går. Särskilt nu vintertid när de flesta turer till Möja går via buss från Slussen till Sollenkroka, säger han.
För Rune Engström har avsaknaden av information ibland inneburit en lång väntan.
– Vid ett tillfälle klev jag av en fredagstur till Sollenkroka. Då var det två timmars väntetid innan bussen kom. Varken besättningen eller kaptenen sade något om att turen inte passar med bussen.
De tryckta tabellerna för Waxholmsbolagets trafik drogs in våren 2020, men den som vill ha tidtabeller i pappersformat kan beställa utskrifter för varje enskild linje. SL har dock inga planer på att införa tider för anslutningstrafik i tabellerna.
– Det beror på flera olika saker. Främst beror det på att det var svårt att få anslutningstrafiken överskådlig med många tider och anslutningspunkter. Anslutningarna hamnade inte på samma sida som båtturerna och det förutsatte god kännedom om SL-trafiken för att kunna förstås och användas. Alla anslutningar fanns inte med och utgick från att ”alla” reser till och från samma plats. Anslutningarna skapade också en oklarhet kring vad som gällde kring biljetter då det krävs olika biljetter för båttrafik och SL-trafik. Tidtabellerna uppfyllde heller inte de tillgänglighetskriterier och tillgänglighetslagar som kollektivtrafiken måste uppfylla, skriver Andreas Strömberg på Region Stockholms presstjänst i ett mejl.
Andreas Strömberg skriver att den som behöver hjälp kan kontakta kundtjänsten och att tidtabeller finns vid alla bryggor som trafikeras. Rune Engström säger att han ringer kundtjänsten varje gång han ska resa och att man sagt till honom att det är många andra som klagar. Han har fortfarande svårt att förstå varför man gjort denna förändring
– Hur har det kunna fungera i 40-50 år? Att det skulle vara ett stort problem håller inte. Man kan ju inte kräva att alla ska ha tillgång till appar och hemsidor, säger han.