Totalkostnaden för att driva linfärjan mellan Vaxholm och Kastellet är ännu höljd i dunkel. 650 000 kronor avsatta för driften. Om siffran stämmer överens med verkligheten är oklart då specifikationer saknas.
– Det finns ingen specifikation på kostnaderna ännu. Vi har fortfarande kvar att få taxan fastställd av fullmäktige och har inget avtal klart med entreprenören.
Det säger Marie Wiklund, kommunchef på Vaxholms stad på frågan om vad som ligger till grund för den budgeterade summan på 650 000 kronor för driften av linfärjan. Enligt henne handlar det om en tidig uppskattning om vad som kan behöva skjutas till.
Klart är dock att pengarna inte ska gå till ombyggnaden av färjeläget i Vaxholm, det går på investeringsbudgeten. Det andra läget bekostar Färjerederiet. Inte heller ska pengarna gå till hyror av kommunens kajplatser. På frågan om vem som ska betala för dessa svarar Marie Wiklund:
– Det är inget som vi har haft någon diskussion om.
Ska hyran vara gratis?
– Som sagt, vi har inte diskuterat frågan.
Färjerederiet vann nyligen upphandlingen av driften med sitt bud på drygt 1,9 miljoner kronor för tre års drift av linfärjan. En siffra långt under det andra budet i upphandlingen (se artikel ovan). Något som starkt ifrågasätts av den andre anbudsgivaren, som misstänker att krav på lönsamhet saknas från statliga Färjerederiet. Samtidigt är Färjerederiets bud nästan exakt samma siffra som framträder om Vaxholms budgeterade kostnad om 650 000 kronor för driften multipliceras med tre (år).
De 650 000 kronorna beslutades om redan i augusti, samtidigt som trepartsavtalet skrevs mellan kommunen, fastighetsverket och Vaxholms stad. Men på frågan om Färjerederiet la sig medvetet lågt, utan att göra vinst, för att matcha kommunens driftsbudget svarar Marie Wiklund:
– Färjerederiet kan inte göra förlustaffärer. Jag utgår från att de kan räkna hem anbudet för sin del. Att man kommer fram till olika anbudsbelopp är inget ovanligt.
Var det bestämt på förhand att Färjerederiet skulle vinna upphandlingen?
– Absolut inte, vi har aldrig fört de samtalen.
Är det en slump att summorna överensstämmer?
– Färjerederiet har räknat och lämnat sitt anbud. Det står helt för dem.
Just i år flyttar Färjerederiets ecosimulator från Norge till Kastellet. Enligt Färjerederiet är det en fördel att ha simulatorn nära rederikontoret i Vaxholm för att personal som jobbar i närheten ska kunna övningsköra på nära håll.
På frågan till Färjerederiets vd Anders Werner om bolagets egna intresse av trafik till Kastellet, för att de har utbildning där, kan ha påverkat anbudet storlek svarar han:
– Nej, det har det inte. Vi har precis samma vinstkrav, vi lade oss inte lågt för att vinna avtalet. Det är deras beräkningar, vi har gjort en annan.
Är det en fördel för er att ha linfärja till Kastellet?
– Lintrafiken till kastellet ska vara mellan maj-september och den har vi ingen större nytta av när det gäller vår utbildning. Möjligt precis i slutet av augusti. Det stora kursutbudet är när färjan inte går.
Kommer ni att kunna använda färjan ändå, privat, andra tider.
– Ja det kan vi väl göra, det ser jag inget hinder till.
BAKGRUND
• I augusti fattades beslut om samarbetsavtal mellan Vaxholms stad, Statens fastighetsverk och Trafikverket Färjerederiet avseende linfärja till Kastellet.
• Vaxholms stad ska vara huvudman för färjan, entreprenör blir Färjerederiet.
• Vaxholms stad ska svara för halva kostnaden för de entreprenadarbeten för färjelägena som ska upphandlas av Färjerederiet. Kommunen ska även stå för elkostnaden. Biljettintäkterna tar kommunen.
• Samarbetsavtalet löper på tre år. Linfärjan ska ha tätare turtrafik med tvåmans skifte för att möjliggöra längre dygnstidtabell.