Värmdö kommun föreslår att förlänga två sträckor med sänkt hastighet på Djurö. Men åtgärderna är alldeles för futtiga, anser Djurö byalag.
– De ger oss brödsmulor när vi skulle behöva en hel limpa, säger vice ordförande Kent Lindholm.
Djurö byalag har i många år drivit frågan om trafikåtgärder genom centrala Djurö, vilket Skärgården tidigare rapporterat om. För fyra år sedan lämnades en namnlista med 300 underskrifter in till kommunen och Trafikverket med vädjan om åtgärder. Bland annat har man önskat omkörningsförbud på vissa sträckor av Sollenkrokavägen, förlängning av gång- och cykelbanor, fler övergångsställen och hastighetskameror.
Nu i veckan var frågan uppe för beslut i Tekniska nämnden. Dels kommer man att utöka sträckorna som är 30-skyltade på Sollenkrokavägen samt på Djurö kyrkväg, dels kommer hastighetsbegränsningarna gälla dygnet runt istället för mellan 7-18 på vardagar som det är idag. Trafikverket har sagt ja till förslagen, som införs som lokala trafikföreskrifter, men har sagt nej till en förlängning av 30-sträckan längs med hela Djurö kyrkväg vilket önskades av byalaget. Även Storstockholms brandförsvar, polisen och regionens trafikförvaltning har godkänt ändringarna.
Men byalaget tror inte att åtgärderna kommer att räcka.
– Man flyttar 30-skyltarna cirka 100 meter åt vardera håll på Sollenkrokavägen och förlänger sträckan med 50 meter på Djurö kyrkväg. Men det kommer inte att ha någon effekt. Folk bryr sig inte om att det är 30-skyltar där nu. Trafikverket menar att det är en fråga för polisen, men de kommer bara ut och gör någon kontroll om året i Stavsnäs eller vid Djuröbron. De gör också nykterhets- och körkortskontroller på Djurö, men det är enklare att kontrollera än hastighet vilket kräver utrustning som inte finns tillgänglig i tillräcklig utsträckning. Det som skulle behövas är hastighetskameror, säger Kent Lindholm.
Byalaget menar att ett grundläggande problem är att Trafikverkets egen analys av trafiksituationen, som är från 2016, inte är baserad på belastningen under de delar av dygnet och året då det är som värst.
– Kommer man hit klockan 12 på dagen är det ganska lugnt. Men mellan 7 och 9 är det mycket transporter med en hel del tunga lastbilar. I den rusningstrafiken ska barn ta sig till skolan och föräldrar går med barnvagnar; det finns ett antal daghem längs den här sträckan. Från 2016 har dessutom trafiken ökat kraftigt, men vi känner inte till några nya mätningar.
Djurö byalag har bjudit in Trafikverket att komma ut på plats.
– Vi vill ha en lösning i frågan. Vi är inte ute efter att ge oss på Trafikverket, men när inget händer så måste vi reagera.