Trafikförvaltningens utrustning för nykterhetskontroll på skärgårdsbåtarna orsakar irritation och ilska bland befälhavarna.
– Vi vägrar inte att använda utrustningen men tycker att vi redan har en fungerande branschstandard, säger Daniel Almgren, ordförande i Sjöbefälsföreningens Blidösundsklubb.
Problemen med utrustningen har funnits under flera år och orsakar onödiga avbrott i befälens arbete. ”Blåsrörets” vara eller inte är ett fackligt ärende som klubben driver gentemot Blidösundsbolaget.
– Befälhavarna ska blåsa varje morgon och glömmer de så går ett larm på kontoret och man måste lämna styrplatsen för att gå och blåsa. Och ibland larmar utrustningen trots att man har blåst. Tekniken fungerar inte som den ska och har aldrig gjort. Eftersom vi är beordrade att blåsa gör vi det, annars kan det bli hot om arbetsvägran. Vi har diskuterat det här i många år och fortsätter att driva ärendet fackligt, säger Daniel Almgren.
I ett anonymt mejl till regiondirektören skriver några befälhavare att de anser att MBL är satt ur spel, att de känner sig i en utsatt situation och mår dåligt.
Daniel Almgren känner inte till denna mejlväxling men menar att det är fel att rederierna skrivit ett affärsavtal med trafikförvaltningen utan att först prata med de fackliga organisationerna.
Befälskollektivet har även en annan synpunkt på hur trafikförvaltningen ser på frågan om drog- och alkoholtester.
– Om det ska blåsas i en sådan här apparat varje morgon då tycker vi att alla i säkerhetsbesättningen ska blåsa. Om det skulle hända något på fartyget är alla precis lika viktiga, fortsätter Daniel Almgren.
Men enligt honom hävdar trafikförvaltningen att det bara är föraren som måste kontrolleras och befälen svarar då att de inte är förare utan befälhavare på ett fartyg.
– De blandar ihop oss med bussar, fordon och depåer. De pratar tåg- och busspråk och tänker att båten är som en buss fast på vatten. Men ansvarsförhållanden ser inte alls ut på samma sätt hos oss, jämfört med på en buss eller tåg. Ett tåg kan man stanna och gå därifrån. Det går inte riktigt att göra samma sak i ett fartyg på sjön, säger Daniel Almgren.
Text: Eva Marklund