Mariehamn fick ett unikt besök den 5 september när ett gäng svenskar för första gången körde över Ålands hav med en elbåt.
Flera tillverkar satsar på eldrivna motorer i fritidsbåtar, men hittills har räckvidden varit ett av de stora problemen. Båttillverkaren Candela har valt att använda bärplan som lyfter skrovet över ytan som ett sätt att minska energiförbrukningen. För att visa att även eldrivna båtar kan åka långt valde ett gäng att åka från Stockholm till Mariehamn med en Candela C-8, något man menar aldrig tidigare gjorts.
– Med det här visar vi att elektriska långresor till sjöss inte bara är möjliga idag, utan att elektriska fartyg och båtar är överlägsna fossilfartyg, säger Gustav Hasselskog, vd och grundare av Candela.
Resan startade sex på morgonen från Frihamnen. Man stannade och laddade batterierna i Kapellskär med en mobil 40 kW-laddare som kopplades in i hamnens elnät innan färden gick över Ålands hav. I Mariehamn laddades batterierna med befintligt 3-fasuttag.
– Vi hade faktiskt räckviddsångest, men inte för Candelan. Det ironiska är att vår bensindrivna följebåt fick tanka fem gånger under resan, medan vi bara laddade tre gånger, säger Gustav Hasselskog.
Enligt Candela minskade kostnaderna för resan med 95 procent jämfört med en fossildriven båt.