Under höstterminen har det inte blivit någon träslöjdsundervisning för eleverna på Vaxö skola. Något som gör att eleverna i årskurs tre riskerar att inte uppfylla målen i läroplanen.
När Norrbergsskolan stängde stod eleverna på Vaxö skola utan slöjdlokal. Sedan höstterminen 2017 har eleverna hänvisats till Storstugan och Rindö skola för slöjdundervisning, men under höstterminen har eleverna inte haft någon träslöjdsundervisning alls.
Kommunstyrelsen har fattat beslut om att skolan ska byggas ut med nya slöjd- och lektionssalar, men de kommer inte stå klara förrän tidigast under slutet av 2019.
– När vi planerade årets slöjd gjorde vi det utifrån att vi skulle vara utan slöjdsalar i ett år. Vi planerade tillsammans med slöjdlärare och kände oss trygga att alla elever skulle nå läroplanens mål. Nu när vi har ett beslut och vet att vi blir utan slöjdsalar i ytterligare ett år kommer vi att planera utifrån de förutsättningarna, säger Lotta Skarelius, rektor på Vaxö skola och fortsätter:
– Vi kommer att behöva låna någon av de träslöjdsalar som finns i kommunen, troligen Rindös och fortsätta använda Storstugans lokaler för syslöjd. Det viktigaste i planeringen är att eleverna kan nå läroplanens mål i ämnet slöjd. För de äldre eleverna, i årskurs sex, kommer vi under våren att låna Rindö skolas lokaler och ha en temadag med träslöjd.
I läroplanen är det fastställt att elever under varje treårsperiod av grundskolan ska ha mött både trä, metall och textil inom slöjdundervisningen. På Vaxö skola har man träslöjd från årskurs tre och uppåt. Alltså finns en risk att de elever som just nu går i årskurs tre och har träslöjd i vår, missar utbildningen under de första åren i grundskolan, vilket strider mot läroplanen.
– Det finns inget skrivet om hur många timmar träslöjd man ska ha, men under en treårsperiod ska de absolut ha fått möta alla materialen, trä, metall och textil. Inte bara möta utan också göra någonting utav dem och ha möjlighet att uppfylla kursplanens syfte med slöjd. Till exempel att eleverna ges förutsättningar att utveckla ideer och framställa föremål med utgångspunkt i olika typer av material, säger Carina Förare, undervisningsråd på Skolverket.