Ett avtal har träffats om en ny elfärja mellan Vaxholm och kastellet som ska ge fler besökare och öppna för nya verksamheter på ön. Kommunen blir huvudman för färjan, som kommer att bli billigare och gå tätare än de båtar som går sträckan i dag.
Parterna som i förra veckan presenterade den nya färjan är Vaxholms stad, Statens fastighetsverk och Trafikverkets färjerederi. Avtalet är lösningen på en fråga som har utretts i flera år. Fram tills nu har en turbåt trafikerat kastellet enligt en fast tidtabell. Men det som har efterfrågats är en fast färjeförbindelse med tätare och flexiblare trafik. Allt för att kunna erbjuda besökare och Vaxholmare billigare och tätare trafik till kastellet, och dessutom bättre nyttja platsens kapacitet.
Avtalet innebär även option för kommunen att hyra lokaler om cirka 1 000 kvadratmeter på kastellet. Tanken är att de ska nyttjas av företag och dessutom utgöra en resurs för en utökad besöksnäring.
Färjerederiet håller för närvarande på att rusta upp elfärjan Dagny för ändamålet. Hon byggs även om för att köras med eldrift. Totalt rymmer färjan 130 personer, men plats finns även för godshantering med lastvagnar till och från kastellet.
Elfärjetrafiken kommer att drivas under en treårig försöksperiod med start 1 maj nästa år och september ut.
– Elfärjan innebär att fler människor får tillgång till besöksmålet. I och med vårt avtal om lokalerna blir kommunen också en mycket mer aktiv aktör på kastellet, något vi välkomnar, säger Jörgen Hammarstedt, fastighetschef på Statens fastighetsverk.
Till skillnad från dagens trafik till kastellet, Waxholmsbolaget samt en passbåt, ska elfärjan bli billigare att åka än dagens 50 kronor, samt gå oftare och längre tid under dygnet. Det vill säga även kvällstid. Under hösten kommer tidtabell och prislista att fastställas.
Kommunen blir huvudman under försöksperioden:
– Därefter är förhoppningen att någon entreprenör tar över. Då kommer vi att ställa villkor för trafiken. Det kommer att bli en avsevärd förbättring som bland annat förlänger säsongen in på hösten, säger Oskar Pihl, planchef i Vaxholm.
– Båten kommer även att ligga vid kajen, så vill entreprenören dra igång runt jul så går det bra. Faller försöket väl ut är tanken att färjan ska gå året runt och blir permanent, fortsätter Oskar Pihl.