
Region Stockholm vill nu att en leverantör tar över godstrafiken i skärgården, en förändring man hoppas ska göra trafiken effektivare. En ny utredning ska se över fraktpriserna men Region Stockholms trafikförvaltning anser att taxorna bör höjas.
En rad avtal som rör godshanteringen i Stockholms skärgård är på väg att upphöra. Region Stockholms trafikförvaltning har därför tagit fram en utredning som föreslår en rad förändringar i hur godset ska hanteras efter att avtalstiderna gått ut. Inriktningen beslutades under trafiknämndens möte förra veckan.
Bland annat föreslår utredningen att den renodlade godstrafiken, den som inte utförs av passagerarfartyg, under vår, sommar och höst ska utföras av en enda leverantör. Idag utförs den av flera leverantörer året runt. Vintertid ska godset levereras av passagerarfartyg.
– Vi inleder nu processen med att handla upp och därmed säkra en bättre framtida godstransport i hela Stockholms skärgård. Samtidigt förenas vad som tidigare varit uppdelat i godstransport på land och till sjöss, för att få smartare, snabbare och effektivare transportkedjor, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och ordförande för SL.
Enligt utredningen ska Waxholmsbolagets fraktpriser ses över i en särskild översyn. Den principiella inriktningen är att intäkterna ska öka och att frakttaxan bör indexeras. Senaste höjningen av gods- och frakttaxa skedde 2008. Kristoffer Tamsons menar dock att utredningen inte föreslår en taxehöjning.
– Vi föreslår inte en taxehöjning och det är heller inte utredningens huvudsyfte. Vi fullföljer, vid sidan av en ny upphandling, det uppdrag vi har om en utredning även rörande framtida taxenivåer. Vad den utredningen landar i framåt, eller vilka slutsatser som finns att dra av det arbetet, får vi återkomma till när utredningen gjort sitt jobb, säger Kristoffer Tamsons.