Numera handlar kunder på Coop Långvik på Möja på egen hand med hjälp av digital teknik. Det har fått kritik bland annat för svårigheten för exempelvis äldre och utländska besökare att kunna handla, och väckt oro om att fler butiker ska gå över till det personallösa konceptet alternativt läggas ner. David Samuelsson, ordförande i Möja konsumtionsförening, bemöter nu kritiken.
I Skärgården nr 30 skrev vi om reaktionerna på Coop-butiken i Långvik som sedan midsommar är obemannad, vilket fått både ris och ros av kunderna. Med hjälp av Bank-id och Coops app “Scan and pay” tar sig kunden in i butiken, scannar och betalar själv för sina varor.
David Samuelsson, ordförande i Möja konsumtionsförening, förklarar varför man gjort denna förändring:
– Det är en tuff utmaning att driva butik i skärgården. Det viktigaste fördelen med detta är att vi kan hålla igång en butik i Långvik överhuvudtaget. Den andra fördelen är att vi nu kan ha väldigt generösa öppettider. Förut har butiken varit öppen 10-17, men med det nya systemet kan vi ha öppet 05-22 sju dagar i veckan.
Att alla dock inte har lika lätt för det digitala är David Samuelsson medveten om:
– Det är en generell samhällsutmaning idag, att alla inte är lika digitaliserade. Men när man gör sådana här saker måste man vara ödmjuk inför att det är en inkörningsperiod. Både för vår del med tekniken, men också för användarna. Har man testat och fått hjälp ett par gånger så går det kanske lite lättare sen. Det är inte heller en helt folktom butik bara för att det inte sitter någon i kassan. När vi är där för att fylla på varor så försöker vi lotsa och hjälpa till.
Finns det någon lösning för till exempel utländska besökare som inte har Bank-id?
– Nej, så som Sverige har digitaliserats med Bank-id och Swish så funkar inte dagens teknik för utländska besökare. Vi får hänvisa dem till den bemannade butiken i Berg. Dit finns ju också transportmöjligheter.
Att det nya sättet att handla ska orsaka dalande försäljningssiffror som leder till att butiken i Långvik behöver stänga vill han direkt dementera.
– Vi har en försäljning i år som är jämförbar med förra årets, det har inte blivit något stort tapp.
På längre sikt ser han en möjlighet att kunna införa en hybridlösning även på de större butikerna i Berg och på Ingmarsö.
– Det finns absolut inga planer på att ta bort personalen helt. Men vi tittar på möjligheten att ha kvar personal under samma öppettider som idag, och utöver det ha obemannat under mer generösa öppettider. Men det kräver att vi kan stänga av en del av butiken där det finns varor som folköl och energidryck, vilket har åldersgränser. Då måste personal vara på plats.
En annan del av kritiken som framförts handlar om att hyllorna är dåligt påfyllda. David Samuelsson håller med om att detta är ett problem.
– Där har vi en klar utmaning och jag är inte nöjd med hur det funkar idag. Vi har svårt att få till hela kedjan från leverantör till hylla. Det har i grunden att göra med att vi lever i ett system som bygger på täta leveranser med lastbilar, och så har vi inte det i skärgårdsmiljön där transporterna ser annorlunda ut. Det är också enorm skillnad på låg- och högsäsong vilket gäller både oss och våra transportörer. Men vi jobbar stenhårt på att få till det.