Marinen är i full färd med att ta ner gamla, militära sjömärken runt landets kuster. Nyligen försvann två enslingar på Södra Stavsudda, något de boende beklagar.
Förra helgen försvann två militära enslingar från Oppholmen, Södra Stavsudda. Anledningen är att de var dåligt underhållna och riskerade att bli en fara för tredje man. Sjömärkena har stått på platsen sedan 1939 och inte bara visat försvarets fartyg vägen, utan även ortsborna. Håkan Fredriksson, fritidsboende på ön, äger marken där sjömärkena stod, och beklagar att de nu är borta:
– De har varit bra riktmärken för oss att ta oss in i viken på ett säkert sätt. Även på platser som man inte känner så bra har sjömärkena varit till nytta. Dessutom finns det ett kulturminne i dem. Jag förstår orsaken till att de tas bort, men det skär i hjärtat, säger han.
Sjöfartsverket har fått uppdraget från Marinbasen i Karlskrona att ta bort märkena. Systemingenjör Christer Nilsson på Marinbasen förklarar:
– Har man inte underhållit exempelvis stora tavlor, 10-14 meter höga, innebär det en stor risk för tredje man om man skulle klättra upp i dem.
Avvecklingen av märkena har skett längs hela kusten.
– Många vill dock ha dem kvar, som båtklubbar och annan skärgårdstrafik, men vi är styrda uppifrån, säger Christer Nilsson som medger att även han tycker det är synd att märkena försvinner.
Sjömärkena har använts för hemliga militära leder. Vid skarpa lägen mineras de vanliga, öppna lederna, varvid handelsflottan och försvarets fartyg styrs om till de hemliga lederna. Att märkena försvinner innebär dock inte att lederna gör det.
– Nej, de ska finnas kvar. Vi har både stora A-leder och mindre B-leder, och det är B-lederna man gör sig av med nu, säger Christer Nilsson och hänvisar till att man måste rätta sig efter försvarets strama budget.
Förslag finns dock av kulturvårdande myndigheter att bevara vissa märken, något som kan komma att ske just i Stockholms skärgård.
– De märken vi tar bort är inmätta, så att vi kan sätta upp tavlorna igen längre fram, säger Christer Nilson som uppskattar att jobbet med de skyltar som ska bort, och de som ska bevaras och renoveras, är färdigt om ett år.
Foto: Håkan Fredriksson