
Det senaste året för personalen inom Skärgårdsbolaget kan minst sagt beskrivas som en berg- och dalbana.
– Det är en sådan skillnad på hur vi har det idag mot hur vi hade det för ett år sedan, säger Daniel Almgren, befälhavare.
När det oprövade kortet TRSM group 1 tog över sjötrafiken i mellanskärgården var många skeptiska. Ganska snabbt efter övertagandet vittnade flera i personalen om hur den nya rederiledningen ständigt stod nere på kajen och letade fel.
– Det var riktigt hemskt. Folk som jobbat här i över 40 år berättade att de aldrig varit med om något liknande. Det var en massa sjukskrivningar och det blev bara värre och värre under sommaren, säger Daniel Almgren, befälhavare och ordförande i sjöbefälens fackklubb.
Kulmen nåddes för lite mer än ett år sedan då en polisrazzia ägde rum på fartyget S/S Norrskär. Samma kväll gjorde även den dåvarande vice vd:n Paul Ekwall intrång i en besättningsmans hytt på samma fartyg. Dagarna efter händelsen kunde Skärgården, efter att ha tagit del av en hemlig inspelning, även avslöja att dåvarande trafikchefen Henrik Ekelund och vd:n Anette Schillde avsåg att sparka oönskad personal. Tio dagar senare avgår ledningen. Under hösten bytte rederiet namn till Skärgårdsbolaget 1.
– Det var extremt skönt när de meddelade sin avgång. Jag hade väntat på det beskedet länge, säger befälhavaren Mårten Werle, som är en av de personer som den tidigare ledningen bedrev en ”häxjakt” mot.
Både han och Daniel Almgren säger att det var en tidsfråga innan ledningen skulle kapitulera.
– Eftersom ledningen gjorde bort sig gång på gång var det väntat. Men alla hade kanske inte räknat med att det skulle ske riktigt så snabbt, säger Mårten Werle.
Under den period som han upplevde som värst blev han sjukskriven.
– Men jag hade hela tiden stöd från kollegor, ja till och med från andra rederier, vilket kändes otroligt skönt. Det kändes att jag inte var ensam i det här.
Efter rederiets konkurs i våras är det ansvariga rederiet Skärgårdsbolaget 2017 AB, som är ett helägt dotterbolag till Gotlandsbolaget, som sköter trafiken i mellanskärgården. Det bolaget har den tidigare ledningen inte något med att göra.
– Så fort den tidigare ledningen fick gå blev allt mycket bättre. Den nya ledningen lyssnar på oss och tar sitt ansvar. Men tyvärr går mycket av deras tid till efterspelet och bataljerna med den tidigare ledningen vilket gör att de kanske inte kan lägga lika mycket tid som de vill på den operativa verksamheten, säger Daniel Almgren.
Läs mer:
Personal oroas inför framtiden