De många incidenter då vägfärjan Castella i Vaxholm hade fel på styrningen rapporterades aldrig till Transportstyrelsen. Det skedde först när hon krockade med kajen i februari.
Som Skärgården skrev förra veckan har minst tio allvarliga incidenter med förlorad styrning på Castella inträffat sedan i oktober 2015. Trots det fick färjan fortsätta i trafik. I februari rände hon in i färjeläget på Rindö.
För varje händelse har rederiet tagit emot avvikelserapporter från befälhavarna. I de flesta fall har befälhavarna kryssat för att en anmälan av händelsen även ska skickas till Transportstyrelsen Sjöfart.
Men så har inte skett.
Det skedde först efter olyckan i februari då samtliga äldre incidentrapporter plötsligt skickads in.
Enligt Sjölagen ska tillbud rapporteras om det inneburit risk för att en olycka skulle inträffa eller om tillbudet tyder på ett väsentligt fel hos fartyget eller andra väsentliga brister i säkerhetshänseende. Enligt Mikael Hellgren på Transportstyrelsens sektion för statistik och analys har Färjerederiet brustit i hanteringen. det förvånar honom eftersom rederiet normalt sköter sin rapportering:
– Den interna rapporteringen i ett rederi ska vara första barriären. En fungerande intern säkerhetsorganisation ska ta hand om tillbud och skicka vidare till oss enligt Sjölagen, säger Mikael Hellgren. Han tror att betydligt tidigare kontakter tagits med rederiet om styrproblemen, om Transportstyrelsen fått rapporterna i tid. 0
– Att rapportera till oss handlar om att hindra allvarliga olyckor. Händelsen den 18 februari hade kunnat skada någon ombord eller i land. Tillbudsrapporteringen ska förhindra framtida olyckor, säger han.
Tillsynssamordnare Pekka Piirainen på Transportstyrelsen håller med:
– Avvikelserna har gått från fartyget till rederikontoret som inte har gjort det de skriver i sitt eget system att de ska göra, informera vidare till oss, säger han.
Men rederichefen Anders Werner menar att förfarandet är normalt:
– Vi skickar bara saker som är allvarliga, inte skickar vi in alla våra avvikelser till Transportstyrelsen.
Är det inte allvarligt att styrningen fallerar tio gånger?
– Jo det är klart, men vi skickar inte alla våra avvikelser till Transportstyrelsen.
Men de skickades i bunt senare?
– Jag vet inte vem eller varför det blev gjort.
Varför har rapporterna stoppats på kontoret?
– Inte den blekaste aning, jag har inte stoppat dem i alla fall. De här uppgifterna är helt främmande. Det viktiga är inte om det går iväg en rapport, utan vad man gör operativt för att få ordning på fartyget.