Färjerederiet har vunnit upphandlingen av linfärjedriften till Kastellet. Detta trots att det statliga rederiet är en av tre avtalspartners för inrättandet av linfärjan. Skyhöga 1,5 miljoner kronor skiljde de enda två anbuden som kom in åt.
– Väldigt konstigt, menar förlorande parten.
I den nyligen avslutade upphandlingen om driften av den nya linfärjan till Kastellet vann Trafikverket Färjerederiet med ett bud på cirka 1,9 miljoner kronor. Bara två anbud kom in. Det andra, från eventföretaget Aktiviteter i Europa i samarbete med Rederi Tynningö, låg på betydligt högre 3,4 miljoner kronor.
Anbudsnivåerna visar en jätteskillnad på 1,5 miljoner. Kostnaderna gäller driften av färjan under tre år, med daglig 12-timmarstrafik och 15-minuters tidtabell, där färjan och elen är gratis. Anders Jonasson på Aktiviteter i Europa menar att differensen är anmärkningsvärd:
– Bara kostnaderna för att klara baskraven, löner, underhåll och service, räknade vi till två miljoner kronor. Utöver det tillkommer overheadkostnader och försäkringar. Då har man inte räknat med någon vinst, och utan vinst är det ingen idé att köra. Så hur Färjerederiet kan ligga på 1,9 miljoner kan man fråga sig, säger han.
Men det finns fler frågetecken i affären. Att Färjerederiet, som själva är en av avtalsparterna i samarbetet om linfärjan, och ägare till den, deltar i upphandlingen har fått många att reagera:
– Som småföretagare i en liten kommun känns det märkligt för mig när en statlig myndighet kan lägga anbud på en linje där de själva äger färjan som de har lånat ut till Vaxholm. Vi har en väldigt liten chans eftersom vi måste räkna på ett vinstintresse, när en myndighet som Färjerederiet bara behöver följa budget. Det tycker jag är väldigt konstigt, säger Anders Jonasson.
Ännu märkligare tycker han det är att kommunen driver en färjelinje, vilket han menar att det handlar om då kommunen säljer biljetter och tar intäkterna.
– Då är man ett rederi anser jag. Det fanns redan redare på platsen som trafikerar samma period och ungefär samma tider, säger Anders Jonasson som trots allt tycker det är bra att kommunen försöker få till en riktigt bra förbindelse:
– Idén är bra, men tillvägagångssättet är fel.
Kommunchef Marie Wiklund anser det naturligt att Färjerederiet deltog i upphandlingen och liknar det vid när kommunen upphandlar vård och omsorg, där kommunen själva kan delta.
Är det rimligt att Färjerederiet budar på en upphandling av en färjeled där de själva är avtalspart?
– Vi var jättetydliga i upphandlingen om att de skulle kunna lämna anbud, säger Marie Wiklund.
Färjerederiets vd Anders Werner svarar:
– Ja, vad vill du att jag ska svara på det? Om jag inte tyckte det var rimligt hade jag inte gjort det.