Länsstyrelsen har beslutat att försöket med fartsänkningen från 12 till 10 knop i Furusundsleden ska permanentas.
- Vi har kämpat för det här i fyra år, säger en boende längs leden som drabbats hårt av erosionsskador.
Fartsänkningen infördes 2013 på försök efter att boende längs leden i flera år hade begärt en sänkning på grund av de stora erosionsskador som de menade att trafiken med kryssningsfartygen hade orsakat. Flera studier längs leden har gjorts som visar att fartsänkningen sedan dess har haft en positiv effekt på vissa platser. Rekommendationen utifrån studierna var att det effektivaste sättet på kort sikt att begränsa erosionsskadorna är att reglera farten.
Därför väljer länsstyrelsen nu att begränsa farten permanent, efter samråd med Sjöfartsverket och Transportstyrelsen, Naturvårdsverket samt Havs- och vattenmyndigheten.
En fartbegränsning till 10 knop införs därför för alla skepp på sträckan mellan Koholmens sydvästra udde och 0,4 sjömil nordost om Stabouddes fyr. Undantagna är som tidigare fartyg i turlistebunden linjefart, Åbotrafiken med Silja Galaxy, Baltic Princess och Viking Amorella. Däremot inte Viking Grace, som vid 12 knops fart visat sig skapa oacceptabelt höga våg- och energinivåer. Grace får därför ingen dispens för farledssträckan mellan Koholmen och Stabboudd. Däremot får hon hålla en marginellt högre fart på andra, mindre erosionskänsliga delar av farleden så att transittiden kan behållas. Därmed, menar länsstyrelsen, har såväl miljöns som sjöfartens intressen tillvaratagits.
- Vi har kämpat för det här i fyra år, så vi är nöjda. Det innebär att vi har ett beslut som alla parter har enats om på ett vettigt sätt. Nu gäller det bara att bevaka och följa upp beslutet med mätningar på stränderna vart 3-4 år, säger en av de boende längs farleden, Clas Boström, som drivit frågan om fartsänkning tillsammans med en rad andra fastighetsägare.
Den nya föreskriften träder i kraft den 1 maj i år.