Ett fel på två betalmaskiner på Blidösundsbolagets fartyg Saxaren har i veckan orsakat huvudbry hos många resenärer som plötsligt upptäckt märkliga debiteringar i sina kontoutdrag. Felet ska handla om en fördröjning av betalningar för köp i cafeterian ombord, som kan ha gjorts för upp till tre år sedan.
– Ingen ska ha blivit debiterad för mycket, säger Stefan Johansson på Transdevs presstjänst.
I förra veckan började plötsligt flera av Blidösundsbolagets resenärer upptäcka konstigheter i sina kontoutdrag. I trådar i öarnas Facebookgrupper, bland annat Ingmarsös och Möjas, vittnar flera om att det gjorts åtskilliga obekanta debiteringar på samma gång, i vissa fall till sammanlagt stora belopp, märkta “Saxaren”.
Förra torsdagen gick Blidösundsbolaget ut med information på sin webbplats om att man blivit uppmärksammad på problem med felaktiga debiteringar för vissa resenärer som handlat i cafét ombord, och uppmanade dessa att mejla in sina kontaktuppgifter.
Stefan Johansson på Transdevs presstjänst säger att det handlar om ett problem kopplat till två betalmaskiner i cafeterian ombord på fartyget Saxaren.
– De här maskinerna har sedan två-tre år tillbaka i tiden inte skickat betalningar till bankerna. Nu när felet upptäckts har gamla betalningar börjat gå igenom. Så i en del fall har det blivit ganska stora summor som dragits på en gång.
Ingen ska dock ha blivit debiterad för mycket pengar, utan det handlar alltså om pengar som inte har dragits vid tidigare tillfällen. Stefan Johansson understryker också att ingen som bara rest med båten har blivit feldebiterad, utan det rör sig endast om köp i cafeterian.
– Vi har en pågående dialog med vår leverantör av de här maskinerna och tagit bort de som inte fungerar.
Han råder den som är osäker på de transaktioner som nu gjorts att kontakta Blidösundsbolaget.
I tisdags kom ny information från Blidösundsbolaget om att leverantören Verifone nu intygat att problemet är löst, och att det från och med nu inte ska finnas risk för att debiteringar inte går igenom. Om man som kund är osäker på de transaktioner som gjorts kan man kontakta Verifone direkt på telefon 08-566 287 70 (knappval 2).