När föräldraföreningen vid Köpmanholms skola kontaktade Waxholmsbolagets kundtjänst om grupprabatt för en skolresa till Norröra fick de höra att rabatten endast gällde fastlandsskolor.
– Rabatten är ganska avgörande om vi ska ha råd att stå för detta äventyr, säger Philip Ronne, ordförande i föreningen.
Föreningen är fristående från skolan och brukar samla in pengar till olika evenemang och ibland en utflykt som en del av undervisningen. De planerar för en utflykt i höst till grannön Norröra där Saltkråkan spelades in.
– Jag har ju själv i många år arbetat i skärgårdstrafiken och noterat att skolklasser som gör utflykter nästan alltid har fått en grupprabatt, så jag kontaktade därför Waxholmsbolagets kundtjänst för att utröna hur det fungerade, säger Philip Ronne.
Svaret föreningen fick var: ”De som kan ta del av rabatten är skolor på fastlandet som ska delta i ett arrangemang anordnat av en aktör i skärgården. Syftet är att främja livet i skärgården. Det innebär dessvärre för er som har skola ute i skärgården inte kommer kunna nyttja rabatten för ett studiebesök som ni själva anordnar. Det går självklart jättebra att ni åker med oss men ni kommer inte kunna nyttja den rabatt om 40 procent”.
Detta svar visade sig vara felaktigt, vilket föräldraföreningen till slut blev varse efter ny kontakt.
– Det finns inte något krav på att skolan ska vara belägen på fastlandet eller att barnen inte får vara boende i skärgården. Det enda kravet, förutom vissa detaljer som datumen exempelvis, är att arrangören av lägerskolan/studiebesöket ska vara verksam i skärgården. Upplysningen som Köpmanholmsskolan på Yxlan ska ha fått av WÅAB:s kundtjänst är alltså felaktig, vilket vi beklagar och kommer rätta till. Det är klart att skärgårdselevernas resa till Norröra främjar ett levande skärgårdsliv, säger Natalie Nordenswan på trafikförvaltningens presstjänst.
Hur kan ni säkerställa att sådana här felaktigheter inte kommuniceras igen?
– Vi beklagar att det blivit fel. Frågor om rabatterade gruppresor för barn och ungdomar som gör studiebesök eller läger är inte särskilt vanliga. Kundtjänsten har fått förtydligande information för att det inte ska upprepas.
Tidningen Skärgården har fått flera tips där kundtjänsten på Waxholmsbolaget uppvisar okunskap om hur resandet i skärgården ser ut och lämnar felaktig information. Frågor om trafikförvaltningen har några kommentarer till det och hur personalen fortbildas var obesvarade vid pressläggning trots upprepade frågor.