
Foto: Roine Karlsson
... ägare till Magasin Skärgård som firar 20-årsjubileum
Grattis Josefin! Vilka är de bästa minnena från dessa år?
– Tack! Det finns många. Vi har gjort så mycket roliga saker. Som när jag intervjuade kulturlotsen Arthur Hultling på Landsort. Han visade alla skulpturer på ön. Vi har seglat Tre Kronor och Shamrock, jag är ju uppvuxen med segling. Sen är det alla härliga personligheter jag träffat som inte lever längre. Som Gösta Söderman och Skåne-Sven. De tillhörde en generation med skön humor som snart inte finns kvar. De är jag glad att jag hann träffa. Vi var också i Norge och fick se hur de bygger ejderhus, det var häftigt.
Hur har tidningen utvecklats genom åren?
– Den har fått ett mer varierat innehåll som tilltalar olika intressen i familjen. Det har också kommit in stående inslag, som fyrreportagen, ”Kulans Bild” och ”bilden berättar”. I formgivningen har vi ändrat loggan. Sen har vi alltid en tävling numera. Och Misses Träd är nytt. Förut hade vi en följetong om Eva Kullgrens ensamsegling på världshaven som hon skrivit om.
Hur har du själv förändrats som journalist och tidningsmakare?
– Jag har väl blivit lugnare och tryggare, men det kanske också beror på att man blivit äldre. Något som jag märkt är hur snabbt jag skriver och utan att titta på skärmen eller tangenterna, mina fingrar hittar själva till rätt bokstav, det är jag lite förvånad över hur det går till. I övrigt har jag fått mycket rutin på saker. Allt går fortare att göra nu.
Har du någonsin haft lust att kasta in handduken?
– Det var en dipp ifjol för annonsmarknaden i tidningsbranschen och då sjönk energin. Jag har ju hållit på med det här så länge och börjar närma mig pension. Jag slängde ut en blänkare, att magasinet var till försäljning, och fick några svar. Sen kom jag på bättre tankar och valde att köra vidare. Jag får så mycket tacksamhet – av både annonsörer och läsare. Det känns bra att göra en tidning som människor blir glada av, som motvikt till alla tråkiga nyheter.
Hur ser du på framtiden för tidningsbranschen i allmänhet och för Magasin Skärgård i synnerhet?
– Jag tror på en revival, lite som LP-skivorna som fått en nyrenässans. Försvinner papperstidningarna tror jag man kommer att sakna dem. Den yngre generationen har vant sig vid digitala tidningar, men vi har många äldre läsare som vill ha något fysiskt att bläddra i. Vi har också börjat sälja lite produkter, som musmattor med Roine Karlssons skärgårdsbilder, och testar hur det går. Vi planerar att göra en ny jubileumsbok. Tidigare har vi haft läsarresor, så det finns också i bakhuvudet och vore roligt.