Beslutet att låta passagerare ta med cykeln gratis på Waxholmsbåtarna kritiseras av redare och näringsidkare på öarna. Men trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) försvarar beslutet.
– Ju fler vi får ut i skärgården, desto större blir underlaget för att bedriva verksamhet där.
I höstas beslutade landstingsalliansen att det ska bli gratis att ta med sig cykeln på Waxholmsbåtarna. För närvarande kostar det 35 kronor, om man inte har Waxholmsbolagets periodkort.
– Inte så genomtänkt, säger Gustaf Myrsten, som driver Utö rederi.
På Waxholmsbolagets uppdrag kör rederiet den reguljära trafiken till Utö, Ålö, Rånö och Nåttarö.
– För det första förlorar jag en intäktskälla och för det andra så har vi begränsat med utrymme ombord.
Redan i dag tar man, under högsäsong, i princip ombord så många cyklar man har plats för – men om det blir gratis lär cyklarna bli fler.
– Vilka ska jag då välja att lämna på kajen, frågar han sig.
Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) påpekar att det är begränsat hur många cyklar det finns plats för även i kollektivtrafiken på land.
– Det handlar om att skapa en möjlighet för människor att göra hela resor från dörr till dörr. Och är det så att vi kan bidra till att underlätta det så kommer, tror jag, ännu fler att resa kollektivt och ännu fler att ta sig ut i skärgården.
Stefan Guldstrand är vd på Utö värdshus, som bland annat driver en cykeluthyrning i hamnen. Slitaget på cyklarna är hårt och varje kväll under högsäsongen jobbar tre–fyra personer med att reparera dem. Verksamheten genererar med andra ord arbetstillfällen och intäkter på ön, men marginalerna är små.
– Det är en väldigt arbetsintensiv verksamhet och vi har ungefär sex veckor på oss att tjäna in pengarna.
Med möjligheten att gratis ta med sig en egen cykel befarar han att intäkterna kommer att minska. Stefan Guldstrand tycker det är märkligt att man fattar ett sånt beslut utan att först undersöka eventuella konsekvenser.
– Inte helt lyckat, vad håller de på med?
Christer G Wennerholm menar dock att man måste se det i ett lite större perspektiv.
– Det viktiga är att se till att vi ökar antalet besökare, då finns det möjligheter för alla att bedriva verksamhet i ännu större utsträckning.
Ju fler besökare skärgården får, desto bättre för näringsidkarna.
– Sen kommer det alltid vara så att en del har med sig matsäck och en del har med sig cyklar medan andra hyr cyklar och äter på de restauranger och näringsställen som finns.
Under våren är det meningen att SL:s accesskort ska införas på Waxholmsbåtarna. Kortens tekniska begränsning omöjliggör en särskild taxa för cyklar, men det har inget med beslutet att låta cyklar åka gratis att göra, säger Wennerholm. Snarare handlar det om likabehandling. Man har även beslutat att färdtjänstkortet ska gälla som biljett inom Waxholmsbolagets trafik, vilket det redan gör inom SL-trafiken.
– Vi ska ha en samsyn för hur vi hanterar våra resenärer och det finns ingen anledning att skilja på kollektivtrafik på vatten eller kollektivtrafik på land.
Fakta/Cyklar och färdtjänstkort
• Från och med 1 maj blir det gratis att ta med sig cykeln ombord på Waxholmsbolagets fartyg, dock alltid i mån av plats.
• Från den 1 maj gäller färdtjänstkort från Stockholms läns landsting som biljett på Waxholmsbåtarna. Man får även ta med sig en medhjälpare som åker gratis.
[…] Intervjuas idag i tidningen Skärgården om att det ska bli gratis att ta med sig cykel på Waxhomsbåtarna. Detta är ett led i att underlätta hela resan från dörr till dörr och harmonisera den landburna och vattenburna kollektivtrafiken. Samtidigt blir det lättare och attraktivare att resa med kollektivtrafiken, vilket möjliggör för att fler resenärer kommer besöka alla de fantastiska restaurangerna och hotellen/gästgiverierna i skärgården. Läs hela intervjun här. […]