Att en led för fritidsbåtar läggs ner i Mälaren fick stor uppmärksamhet förra veckan. Fler leder i skärgården kan nu gå mot samma öde. Dock kan en pågående utredning om regelförenkling underlätta för de svenska farlederna att få finnas kvar.
Den utmärkta leden för fritidsbåtar mellan Strängnäs och Enköping läggs ner. Innan sommaren ska prickarna som utmärker farleden vara borta. Anledningen är att ägarna av ledens utmärkning, Strängnäs segelsällskap, inte har råd med den nya sjömätningen som Transportstyrelsen rekommenderar för att ledens utmärkning ska få finnas kvar.
– Vi vill självfallet att den här typen av båtleder ska finnas kvar i syfte att fritidsbåtar och boende i Mälaren och i skärgården ska kunna färdas säkert till sjöss. Men om inte utmärkningen kan garanteras att skydda för avsedd djupkurva har vi inte möjlighet utfärda något tillstånd för Strängnäs segelsällskap, säger Mats Hörström ansvarig tillståndshandläggare för utmärkning med sjösäkerhetsanordningar på Transportstyrelsen.
Myndighetens tillstånd följer internationell norm enligt organisationen The International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities (IALA) rekommendationer gällande utmärkning till sjöss.
Tidigare betalade handelsjöfarten för dessa mätningar som Sjöfartsverket utförde genom farledsavgifter.
– Avgifterna från handelssjöfarten har betalat för mätningar i de stora farlederna som de själva använder och för dessa mindre farleder eftersom det inte kommer in några avgifter från fritidsbåtar. Men handelssjöfarten vill inte längre betala för detta, vilket man kan förstå. På lång sikt måste man försöka hitta en ekonomisk lösning på det, säger Mårten Hörlin på Sjöfartsverket.
I Stockholms skärgård finns cirka 100 fritidsbåtsleder och drygt 15 000 sjömärken runt vår kust och i våra stora insjöar, enligt Transportstyrelsen. Cirka 50 procent av märkena ägs idag av Sjöfartsverket. Resten ägs av båtklubbar, privatpersoner, myndigheter eller större företag. Fler leder som inte uppfyller dagens krav kan hotas av nedläggningar i framtiden.
– Frågan är vem som är beredd att ta kostnaderna när nya sjömätningar behöver göras.
Hur tror du framtiden kommer att se ut?
– Vem som ska finansiera vad kan jag inte kommentera men jag hoppas att den här typen av leder kommer att finnas kvar, säger Mats Hörström.
Det finns hopp om att man i framtiden ska kunna rucka på reglerna för Sveriges del med våra unika skärgårdar.
– Vi har satt igång ett utredningsarbete tillsammans med Sjöfartsverket. Förhoppningsvis kan vi göra en regelförenkling kopplat till utmärkning som står i den här typen av farleder, då gäller det flytande utmärkning, säger Mats Hörström.