
Om Sjöfartsverkets helikoptrar ska kunna hjälpa till med släckning av skogsbränder, utan att det går ut över flyg - och sjöräddning, behövs ytterligare tre till fyra helikoptrar och fler besättningar. Det föreslår Sjöfartsverket för regeringen.
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139 vars huvuduppgift är statlig sjö- och flygräddning. Efter den gångna sommarens skogsbränder fick Sjöfartverket i uppdrag av regeringen att utreda förutsättningarna för att helikoptrarna även ska kunna användas för att släcka skogsbränder. Utredningen är nu klar och Sjöfartsverket föreslår att regeringen ger de ett utökat uppdrag att stötta de kommunala räddningstjänsterna med resurser för skogsbrandsbekämpning, i kombination med en anslagsfinansierad investering på cirka 450-600 miljoner kronor för att kunna köpa in ytterligare tre eller fyra räddningshelikoptrar.
– På så sätt blir räddningshelikoptrarna i ännu större utsträckning till en stödresurs för samhället vid skogsbränder, fjällräddning, drunkningsolyckor i insjöar och större händelser, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket.
Utökas uppdraget utan att fler resurser tillförs och enbart de nuvarande sju räddningshelikoptrarna utrustas för skogsbrandsbekämpning, skulle det ge negativa konsekvenser för sjö- och flygräddningen. Förmågan att släcka skogsbränder skulle i så fall vara begränsad till initiala insatser under kort tid för att inte gå ut över huvudsyftet att rädda liv.
– Att modifiera helikoptrarna och träna besättningarna i att flyga med brandtunna skulle ta cirka 24 månader om utbildningen ska ske på ordinarie arbetstid och utan negativ påverkan på sjö- och flygräddningsuppdraget, säger Katarina Norén.