Landstingets beslut om att SL:s periodkort ska gälla även skärgårdstrafiken under höst, vinter och vår väcker kritik från både rederier och krogar. Passagerarna verkar desto gladare.
Förra veckan beslutade landstingsfullmäktige att under 2018 på försök införa möjligheten att resa med Waxholmsbolagets trafik under vår, vinter och höst. Syftet med förslaget är att locka fler besökare till öarna, något man hoppas ska bidra till att hålla skärgården levande. Men kritiken är hård från bland annat privata rederier.
– Vi tror att ett SL-kort i skärgårdstrafiken kommer att göra att det totala resandeunderlaget inte blir tillräckligt stort för att Cinderellabåtarna ska överleva. Landstinget gör i praktiken ett monopol i trafiken, säger Peter Henricson, affärsområdeschef på Strömma turism och sjöfart som kör Cinderellabåtarna i skärgården.
Konsekvensen för Strömma kommer att bli att man lägger ner sin verksamhet och säljer båtarna.
– Plockar du bort våra fyra Cinderellabåtar, som kör ungefär 200 000 passagerare om året, så kommer Waxholmsbolaget inte att reda ut det. Det här är ett beslut tagit i stor hast som saknar analys och tanke på konsekvenser, säger Peter Henricson och fortsätter:
– Initiativet till försöket, som bland annat tagits av Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C), har tagits utan att någon närmare dialog förts med Strömma. Skärgårdslandstingsrådet verkar tro att han har större kunskaper om marknadsmekanismerna, och insikter i den marknad vi verkar inom, än vad vi själva har. Jag skulle säga att det är ren populism.
Förhoppningen om att fler människor ska besöka skärgården och därmed gynna företagen på öarna, tror Peter Henricsson kan bli precis tvärtom.
– Jag har pratat med näringsidkare på Grinda där man inte ser det här som en positiv utveckling. På Sandhamn säger man att färre båtar, färre turer och färre resenärer inte främjar saken.
Även Kjell Jansson (M), ledamot i landstingsfullmäktige, är kritisk till beslutet.
– Innan förändringen genomförs behöver man göra ordentlig översyn och konsekvensbeskrivning. Annars riskerar man att skjuta sig själv i foten. SL-kort på pendlingsbåtar som ett alternativ till tunnelbanan tycker jag är helt okej. Men när det offentliga konkurrerar med det privata, måste vara observant. Jag är orolig för övriga skärgårdstrafiken, att man slår ihjäl små rederier, säger han.
Gustav Hemming menar att rederierna överdriver.
– Jag förstår att de är oroade, men jag tror oron är obefogad. Strömma har ett annat reseupplägg med snabba turer direkt från innerstaden till Sandhamn. Det är inte självklart att man sätter sig på buss ut till Stavsnäs om det går en båt från innerstaden. Vi kommer att föra en dialog med de privata rederierna för att se om det finns enskildheter i förslaget som vi har anledning att fundera över, men förslaget kommer vi inte att dra tillbaka. Det ska genomföras.
Har någon analys av konsekvenserna gjorts innan beslutet?
– Ingen regelrätt konsekvensbeskrivning, men det här har varit ett steg som efterfrågats av en stor majoritet av partierna i landstinget och som varit under diskussion länge. Vi har en ganska klar bild över vad det innebär, därför skulle vi ändå ha landat i den här slutsatsen.
Har ni funderat över vad som händer om Strömma säljer sina båtar?
– I så fall kommer andra aktörer sannolikt köpa båtarna.
Strömma har på nätet startat gruppen ”Rädda Cinderellabåtarna” där man uppmanar människor att protestera mot beslutet. Reaktionen från människor i sociala medier har dock varit sval, där de flesta tycks uppskatta möjligheten att kunna åka billigare.