Den har en toppfart på 40 knop, är ljudlös och ger inget svall. Det som låter som en fantasibåt är en unik eldriven båt med bärplan under utveckling i Stockholm.
Båtar med bärplan som lyfter upp skrovet ur vattnet vid höga hastigheter är inget nytt. Tekniken har experimenterats med i 150 år, men problemen har varit många. Bärplanen har varit otympliga och båtarna svårkontrollerade. Tunga skrov har också gjort att det krävts mycket kraft för att få båtarna att lyfta. Men på senare år har utvecklingen gjort att tekniken har fått en renässans och flera företag jobbar med att utveckla tekniken.
– Jag märkte att min aluminiumbåt drog tio gånger mer bränsle per kilometer än min bil.
Eftersom jag är ingenjör så fascinerades jag av att det inte hänt mer och funderade på vad man kan göra. Jag kom fram till att det måste vara bärplan tillsammans med lätta material som kolfiber som är grejen, säger Gustav Hasselskog som precis fått finansieringen klar av bärplansbåten Candela speedboat.
Gustav Hasselskog räknar med att den nya konstruktionen kan sänka bränsleförbrukningen med två tredjedelar.
Det finns två typer av bärplan, dränkta och ytskärande. Problemet med ytskärande är att planen riskerar att hamna för nära ytan och tappa bärkraft. Gustav Hasselskog har valt att använda djupgående, horisontella, dränkta bärplan som styrs elektroniskt för att få bästa effekt.
– Bärplanen går under ytan, man kör genom svallen utan slag i båten. I höga vågor börjar topparna slå i skrovet, men det är ganska odramatiskt.
Istället för att enbart bygga en bränslesnål bärplansbåt så ville Gustav Hasselskog gå hela vägen och kombinera båten med en elmotor, ett unikt koncept, enligt honom.
– Jag har tidigare fascinerats av företaget Tesla och deras batteriteknik. När jag började räkna insåg jag att det går att uppnå 60-70 distans med ett batteri hälften så stort som Teslas. Det är sträckan Stockholm till Sandhamn och tillbaka, det bör rimligtvis räcka.
Att hålla nere vikten på båten har varit avgörande. Skrovet är byggt i kolfiber och väger 280 kilo. Tillsammans med elmotor och batterier väger hela båten drygt 550 kilo. En första modell beräknas vara klar och kunna testas någon gång i höst.