Försöket att leverera mat på Värmdö med hjälp av drönare kraschlandade när drönarbolaget Aerit gick i konkurs. Men nu ska Foodora pröva igen med ett annat drönarbolag.
Exakt när testerna börjar, var de ska ske och vilket bolag som ska stå för farkoster och styrteknik vill inte Johanna Lindskog Lindell, kommunikationschef på Foodora, säga, men hon berättar att precis som förra gången ska Foodora stå för mat och logistik och Tele2 uppkoppling av drönarna till internet.
Förra försöket fick stor uppmärksamhet när det presenterades i media i mitten av mars i år. Ett par månader senare gick Aerit i konkurs.
Medgrundaren till Aerit, den före detta KTH-studenten Teo Rizvanovic, berättade i somras för nyhetssajten impactloop.se om vedermödorna i det nystartade företaget: brist på pengar både i bolaget och privat samt oprövad teknik, som testades i princip samtidigt som den utvecklades.
Det har gått trögt för kommersiella drönarleveranser även i USA. E-handelsjätten Amazon har kämpat i tio år med tester och investerat två miljarder dollar på att få logistik, teknik och ekonomi att fungera.
Nu hoppas branschen att genombrottet snart ska komma. Fler amerikanska drönarbolag har börjat leveranser i begränsad skala och räknar med att skala upp de närmaste åren.
I Sverige har ett projekt i Torsby i år prövat att leverera mat till lokala kunder i samarbete med det norska drönarbolaget Aviant. Finansieringen kommer från Europeiska Jordbruksfonden, Region Värmland och Torsby kommun.
Aerit testade matleveranser från Ica Gräddö till boende på Gräddö och Tjockö i Norrtäljes skärgård hösten 2022. Projektet finansierades av Vinnova och var ett samarbete mellan Norrtälje kommun, Ica Gruppens innovationshubb ICAx, Aerit och RISE.
Även i Västerbotten har det pågått försök med drönartransporter. I Göteborgs skärgård har Västra Götalandregionen testat att använda drönare för att transportera läkemedel och blodprover till och från vårdcentraler i skärgården som saknar fastlandsförbindelse.