
Ett företag söker nu medel från Trafikverket för att ta fram en ny typ av hybridmotor för vägfärjor. Förhoppningen är att kunna konvertera befintliga drivlinor utan någon kostnadsökning.
Sverige står inför stora klimatutmaningar i framtiden. Ett av målen är att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2045, något som kommer att kräva stora investeringar och innovationer. Ett av de företag som hjälper entreprenörer att utveckla sina uppfinningar inom hållbar omställning är Sustainable Innovation AB. Företaget har lämnat in en ansökan till Trafikverket om 500 000 kronor i medel för att i ett demonstrationsprojekt konvertera en befintlig vägfärja till en ny typ av hybdriddrift.
– Idag är sjöfarten i stort sett hundra procent baserad på fossilt bränsle, men det finns stor potential. El och biogas skulle kunna bidra till en omställning, men det kommer inte att ske i stor skala om man inte kan göra det utan någon kostnadsökning, säger Roland Elander på Sustainable Innovations.
Enligt Roland Elander kan man med den nya tekniken redan idag konvertera färjor till biogas- och eldrift utan några kostnadsökningar. Dieselmotorerna måste ersättas med gasgeneratorer och batterier, men propelleraxlar och propellrar kan vara kvar.
– Merkostnaden för att konvertera drivlinan är inte så stor. Det finns olika varianter, men i botten handlar det om att om man ska byta drivlina ska man kunna byta till 100 procent grön drift, säger Roland Elander.
Tekniken, där motorn drivs med batterier och biogasgenrator genom ett avancerat styrsystem, ger många fördelar, enligt Roland Elander.
– Batterierna hjälper gasgeneratorn att gå på optimalt varvtal hela tiden, vilket ger en hög verkningsgrad. Med el och gas i hybrid behövs inga tunga investeringar i laddinfrastruktur, eftersom batterierna laddas på natten. För stora, tunga vägfärjor finns det ingen ekonomi i ren eldrift med mängder med dyra batterier.
Tekniken kallas bakom hybridmotorn kallas för Emission free waterways och har utvecklats av företaget Eurofeeder AB. Trafikverket ska nu besluta om man vill ge bidrag till projektet. Efter det återstår flera steg innan en hybridfärja kan stå klar.