I söndags firade Kapellskärs hamn ett tre år försenat 60-årskalas. Dagen bjöd på strålande väder och nyfikna fick en guidad tur ut till piren där man bland annat kunde få se Sveriges första installation av automatisk förtöjning av fartyg.
Vädret visade sig från bästa sidan när Stockholms hamnar i söndags firade Kapellskär hamns 63-årsdag. Något årligt firande brukar det vanligtvis inte vara i hamnen, men på grund av pandemin fick 60-årsfirande ställas in vilket gjorde att det fick bli i år istället. Under dagen kunde besökarna bland annat lyssna på livemusik som framfördes av Stockholms hamnars egen personal, titta på truckuppvisningar, träffa kustbevakningen, tullen och polisen eller gå en guidad tur inne på det annars stängda området.
– Den här är inte bara en födelsedag utan även ett sätt att uppmärksamma hur viktig hamnen är för närområdet, för Stockholmsregionen, för många människor och företag. Här pågår otroligt mycket, veckan om, dygnet om och året om, sade Stockholms hamnars vd Magdalena Bosson när hon inledningstalade.
Värdar för dagen var förutom Magdalena Bosson även hamnens driftchef Peter Lundman. Han berättade bland annat om hur Kapellskär fungerat som en viktig plats för båtfärder långt tillbaka i tiden.
– Det finns hällristningar från 1752 som visar hur Adolf Fredrik låg och väntade på gynnsamma vindar för att åka över till Finland. Det har alltid varit en viktig punkt, berättar Peter Lundman.
En gäst som uppmärksammades lite extra var Rosie Hermansson, 87, som är uppvuxen i närheten och som varit med på alla evenemang kring Kapellskärs hamn sedan invigningen 1960.
– Det är trevligt att vara här. Jag minns området innan det blev mark som användes överhuvudtaget, säger Rosie Hermansson.
En annan lokalbo som valt att komma till Kapellskär var Bino Drummond (M), kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje, som tog med sig sin dotter till festligheterna.
– Den här hamnen betyder mycket mer än vad många tror. Det är en port in i Sverige. Väldigt mycket av det som människor från norr till söder använder kommer faktiskt in härifrån, säger Bino Drummond.
Nelly Melin är en van besökare till hamnen. Hon har tidigare åkt med kryssningsfartyget Rosella omkring hundra gånger varje år! Nu har Rosella sålts och kryssningstrafiken upphört, men Nelly Melin kom till hamnen för att hälsa på bekanta.
– Jag tänkte bara komma hit och hälsa på lite folk i hamnen. Jag skulle nog gissa på att jag åkt med Rosella mellan 800 till 1 000 gånger totalt. Det var jobbigt när den såldes, säger hon.
Lite jobbigt blev det också när Magdalena Bosson stack fram mikrofonen och intervjuade henne framför alla närvarande.
– Hade jag vetat det här hade jag aldrig kommit hit. Jag trodde jag var inkognito nu när min båt inte åker längre, säger hon och skrattar.
Många av besökarna var nyfikna på att få komma in till hamnområdet bakom grindarna på en guidad tur, ett område som är stängt för allmänheten i vanliga fall. Under turen fick besökarna se hur den nyinstallerade elanslutningen för fartygen ser ut. Den kommer i första hand att användas av Finnlines fartyg. Besökarna kunde även se det nya automatiska förtöjningssystemet Moormaster från italienska företaget Cavotec, som hamnen är först i Sverige med att installera. Istället för att förtöja fartygen med linor så används stora sugplattor som fäster vid fartygsskrovet med hjälp av vacuum, något som uppges göra förtöjningen snabbare, miljövänligare och framförallt säkrare.
– Man ska kunna använda dem vid 95 procent av alla anlöp, men på vintern när det blåser kanske man även behöver en någon tross för att den ska ligga säkert, förklarade guiden.
Plattorna aktiveras och styrs av fartygen själva.
För den som inte kunde delta i firandet men gärna hade velat följa med in bakom grindarna är väntan inte så lång denna gång, för om bara ett par år lär det väl firas 65-årsdag.