Det historiska tonnaget lever vidare, katamaraner ersätter V-båtar och en satsning på e-metanol och elektrifiering av fartygen inleds. Det är några av förslagen i en ny utredning kring framtidens sjötrafik i skärgården.
Fartygen i skärgårdstrafiken är till viss del föråldrade och inte anpassade efter den gröna omställning som krävs för att nå klimatmålen. 2019 beslöt dåvarande landstingsfullmäktige att tillsätta en utredning kring framtidens sjötrafik. Den första delen presenterades 2022 och innebar i korthet en satsning på fler, men mindre, fartyg. Vid behov skulle trafiken till replipunkter stärkas samtidigt som trafiken från innerstaden skulle finnas kvar under mellan- och högsäsong.
Den andra delen, som handlar om vilka typer av fartyg som ska ingå i trafiken, har kraftigt försenats men presenterades under regionens sjötrafikutskott i måndags. Den 96 sidor långa utredningen har tagit fram fyra alternativ som alla innebär en övergång till 100 procent förnybar energi i trafiken fram till 2050. Utredningens rekommenderade alternativ innebär att en del av tonnagets avskaffas, en del livstidförlängs och att en del nya fartyg införskaffas. Djurgårdsfärjorna föreslås elektrifieras liksom pendelbåtar nära city som föreslås köras med fartyg liknande de som idag går på linje 80. Pendelbåtar på längre sträckor och fartyg på kortare skärgårdslinjer ska isfria tider köras med energisnåla båtar med eldrift eller förnyelsebara drivmedel (e-metanol) som kan ta upp till 125 passagerare och köra i 20 knop. På längre skärgårdslinjer föreslås fartyg som kan köra i 25 knop ta upp till 200 passagerare och drivs med förnyelsebart bränsle annat än el. Utredarna anger lättviktsbyggda katamaraner som exempel på lämpliga fartyg. Vid isläggning föreslås användning av fartyg med hybriddrift eller med förnybara bränslen annat än el.
Historiska fartyg som Storskär och Norrskär föreslås fortsatt stödja skärgårdstrafiken sommartid. Fartyg för tung godstrafik föreslås fortsätta som idag, men på sikt ersättas med fartyg med förnybara drivmedel. Om förslaget följs kommer regionen att äga 40 procent av fartygen. Satsningen på nya fartyg uppges kosta omkring en miljard kronor i nya egenägda fartyg samt 100 miljoner kronor i utbyggd elinfrastruktur. Bedömningen är att kostnaden för sjötrafiken kommer att vara cirka 15 procent lägre om 30 år jämfört med en fortsatt drift med dagens fartyg.
– Det är en bra start. Det är ett omfattande material som blickar längre bort än 2050, vilket är viktigt eftersom det är långsiktiga investeringar vi ska göra, kommenterar Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet, utredningen.
Utredningen anger eldrivna fartyg som den mest kostnadseffektiva och miljömässigt bästa lösningen. Regionen kommer nu att inleda arbetet med en utbyggnad av elnätet.
– Första steget efter utredningen är att få laddinfrastrukturen på plats. Regionen kommer att ta ett större ansvar i den frågan. Vi ska kartlägga var den ska finnas och se till att alla tillstånd finns på plats, men vi behöver kroka arm med kommuner, markägare och elnätsansvariga. Det är ett arbete som behöver komma plats inför trafikstart för nya avtal 2028.
Ett annat högt prioriterad fråga handlar om vilka skärgårdsfartyg som ska användas.
– Vi behöver vara tydliga med vilka fartyg som finns att tillgå när vi kommer in i nya trafikavtal. Vi måste ge trafikoperatörerna långsiktiga förutsättningar, antingen om de kör med våra egna fartyg eller skaffar eget tonnage. Man behöver se utredningen som övergripande och att vi nu fattar beslut om huvudinriktningen. Det finns ingen kravställning på att det ska vara katamaraner, det handlar mer om energieffektivitet.
Enligt Michaela Haga finns ett brett stöd för utredningen.
– Det finns en bred politisk uppslutning för detta. Sådana här investeringar kan vi inte skifta från en dag till en annan, eller från en mandatperiod till en annan, det gör att jag känner mig trygg i det fortsatta arbete, säger Michaela Haga.
FAKTA
Fartyg som avvecklas eller säljs fram till 2035 i prioriteringsordning:
Waxholm II
Vaxö
Waxholm I
Värmdö
Vånö
Sandhamn
Saxaren
Väddö
Viberö
Dalarö
Investeringar fram till 2035:
• Livstidsförlängning av fartygen Roslagen, Skärgården, Söderarm, Solöga, Vindöga, Nämdö, Gällnö
• Anskaffning av fyra isgående fartyg för långa pendelbåtslinjer (kan eventuellt utgå)
• Anskaffning av sex fartyg, varav tre helelektriska, för korta skärgårdslinjer
• Anskaffning av fyra isbrytande fartyg för passagerare och gods
• Anskaffning av laddinfrastruktur