Efter att Keolis, med Traveller som underentreprenör, tog över busstrafiken på Tynningö i höstas har trafiken fungerat allt annat än smärtfritt. Nu kräver öborna ett möte med de ansvariga parterna.
– De lägger sina problem i vårt knä, säger Lars Röckert, ordförande i byalaget och bygdegårdsföreningen på Tynningö.
Många Tynningöbor har varit besvikna på busstrafiken efter att den i augusti i fjol togs över av Keolis från Tynningö Buss, som kört linjen i 53 års tid. Inställda turer, bristfällig information och chaufförer som kör för fort är några av klagomålen. Under en period i höstas var trafiken delvis inställd då ingen rastlokal fanns att tillgå för chaufförerna, vilket Skärgården tidigare skrivit om.
En av de som påverkats är Michelle Thöming, som bor på östra sidan av ön och dagligen pendlar in till Vaxholm. Hittills har hon varit med om 4-5 inställda turer.
– Det räcker för att man inte ska lita på trafiken. Bor man på en ö får det ganska stora konsekvenser om man missar en buss, för då missar man färjan och då är det plötsligt timmar av ens arbetsdag som gått.
Eftersom ingen buss är stationerad på ön måste den första turen avgå först efter att bussen kommit med morgonfärjan från Lagnösidan. Det innebär att det första turen på morgonen är helt inställd sedan entreprenörsbytet. För Michelle Thöming innebär det att hon är på jobbet en timme senare än vad hon var förut.
– Det är klart att det är en inkörsperiod med en ny entreprenör, men det här har inte blivit optimalt.
– Många är frustrerade för att de känner att man lagt ansvaret för att lösa problemen på oss öbor. Till exempel vad gäller att få fram en rastlokal och att hjälpa chaufförerna med hur de ska läsa tabellerna, säger Lars Röckert, ordförande i byalaget och bygdegårdsföreningen på Tynningö.
– Nu vill vi lösa det här konstruktivt med fokus på frågan hur vi kan få till en fungerande busstrafik som vi kan lita på, fortsätter han.
Därför bjöd han i förra veckan in till stormöte med såväl öbor som ansvariga parter på Keolis, Traveller och regionens trafikförvaltning samt Vaxholms kommun för att få till stånd en dialog. Dock var det bara öborna som dök upp på mötet.
– Tyvärr kunde de externa parterna inte komma med den korta varseln, men de ställde sig ändå positiva till ett möte. Nu ska vi träffas nästa onsdag istället (6/2 reds. anm.) och då förhoppningsvis komma vidare med konstruktiva förslag.
Lars Röckert har även varit i kontakt med trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) i frågan.
– Jag inser att han inte kan tala om för förvaltningen hur de ska jobba, men om man nu talar om att ha en levande skärgård med förutsättningar att bo och verka i, då missar man målet i och med detta.